D66 en SP: Ook leerlingen in speciaal onderwijs moeten op tijd op school zijn

De scholen zijn weer begonnen en we horen van verschillende scholen in het speciaal onderwijs dat er grote problemen zijn met het leerlingen vervoer. Elke dag komen meerdere busjes met kinderen te laat. Ze zijn soms pas om tien uur in de klas, terwijl de les om half 9 begint. Samen met de SP maakt D66 zich zorgen over deze leerlingen. Raadslid Linda Beimer: “Ieder kind moet op tijd op school kunnen komen, maar juist voor kinderen die speciaal onderwijs volgen is structuur en op tijd starten extra belangrijk. Het is voor hen extra frustrerend en verstorend als ze zelf te laat zijn of klasgenoten te laat binnen komen.”

Speciaal onderwijs

Binnen het speciaal onderwijs zijn er meerdere scholen waar elke dag meerdere leerlingen per klas tot meer dan anderhalf uur te laat op school zijn. Ook moeten deze leerlingen aan het einde van de dag vaak tot langer dan anderhalf uur wachten voordat ze weer worden opgehaald. Nieuwe leerlingen, nieuwe routes, soms een andere vervoerder maken dat het in het begin soms wat zoeken is. Maar de problemen dit jaar zijn erger dan vorige jaren en dit gaat ten koste van deze leerlingen en het onderwijs. Daarom hebben de raadsleden Linda Beimer (D66) en Antoine Theeuwen (SP) gevraagd om te onderzoeken waar deze problemen vandaan komen en zo snel mogelijk tot een oplossing te komen.

Wachttijden beperken

Afgelopen voorjaar is er een raadsvoorstel naar de gemeenteraad gestuurd waarin het leerlingenvervoer beter zou worden geregeld. In de gemeenteraad is uitgebreid gesproken over de wachttijden en de impact die dit had op de leerlingen. Een voorstel van de SP om de wachttijden te beperken werd toen niet aangenomen. Volgens het college was het destijds niet nodig om daar extra op te sturen. Nu de verschillende scholen aan de bel trekken blijkt dit toch nodig te zijn.