Vacature voorzitter afdelingsbestuur

Het afdelingsbestuur van D66 Leidse Regio is op zoek naar een nieuwe voorzitter. Op deze pagina vertellen we meer over de positie en het tijdpad.

Het afdelingsbestuur van D66 Leidse Regio kent zeven bestuursleden, waarvan de huidig voorzitter gaat vertrekken. Alle leden van D66 Leidse Regio kunnen zich kandidaat stellen waarna er een digitale stemming via MijnD66 zal worden gehouden. Houd voor de precieze tijdsplanning deze pagina in de gaten.

Leidse Regio?
D66 Leidse Regio vertegenwoordigt zo’n 1000 leden in de gemeenten Oegstgeest, Katwijk, Valken burg, Rijnsburg, Leiden, Leiderdorp, Voorschoten en Zoeterwoude en is daarmee één van de grootste D66-afdelingen van Nederland. Het afdelingsbestuur van D66 Leidse Regio zorgt voor het organiseren van de dagelijkse gang van zaken binnen de afdeling. Dit vertaalt zich voornamelijk in het ondersteunen van de fracties en de lokale commissies. Het bestuur vergadert op regelmatige basis en organiseert bijeenkomsten voor leden en niet-leden. Daarnaast organiseren ze de gemeenteraadsverkiezingen en ondersteunen ze de overige campagnes.

Het bestuur kenmerkt zich door bestuursleden die enthousiasmeren, faciliteren en gezamenlijk zorgen voor positieve verenigingscultuur. De rol van het afdelingsbestuurslid is onbezoldigd en vooral organisatorisch en strategisch van aard en niet een van veel politiek debat. De bijeenkomsten vinden in de basis in de avonden en weekenden plaats. Gemiddeld besteedt de voorzitter 8 tot 12 uur per week aan het bestuurswerk en bijbehorende activiteiten.

Profielschets
Benieuwd naar de precieze invulling van deze rol? Hiervoor is een profielschets opgesteld. Als voorzitter leid je de vergaderingen van het bestuur en de afdeling. Je bevindt je graag en vaak onder de leden, weet daardoor wat er speelt in de regio en bent een natuurlijke netwerker. Als voorzitter ben je alert op het bewaken van een prettige sfeer binnen bestuur en de afdeling en zorg je er samen met het bestuurslid Talentontwikkeling voor dat er reflectiegesprekken worden gevoerd met de fractie. Ook coördineer je samen met het bestuur deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen.
Je bent als voorzitter het gezicht van regio en je zorgt dat zowel leden als externen de vereniging laagdrempelig kunnen benaderen. Ook weet je leden, fractie en bestuur met de juiste commissies of partijorganen in contact te brengen, zodat het verenigingsleven in jouw regio een impuls krijgt. Zo speel je een belangrijke rol richting vertrouwenspersonen, Landelijk Bestuur en het Landelijk Bureau.

Kandideren?
Wanneer je vragen hebt over de functie en het bestuur in het algemeen, neem dan contact op met de huidig voorzitter Pascalle Dijkstra ([email protected]) of iemand anders uit het bestuur.

Tijdpad
Kandidaatstelling open: zondag 21 juli, 10:00