‘Geef privacy een rol bij stedelijke ontwikkeling’

Voeg een kaart met privacyzones toe aan de toekomstvisie van Leiden. Hiermee zorgen we ervoor dat duidelijk is waar iedere Leidenaar volledige privacy moet hebben en waar eventueel minder privacy acceptabel is. D66 duo-raadslid Laura van Dijk vindt privacy een belangrijk thema: ‘Het is enorm belangrijk dat inwoners in de stad van de toekomst nog anoniem kunnen zijn als zij dat willen.’

Vandaag berichtte de NOS over zorgen bij Serviërs in Belgrado over de Chinese camera’s met gezichtsherkenning die binnenkort de inwoners van de hoofdstad in de gaten gaan houden. Wat niet veel Serviërs weten is dat het zogenaamde ‘project Safe City Solution’ al is gestart. Onbewust zijn er al honderden camera’s ingezet voor een test. Inwoners waren niet geïnformeerd en wisten van niets.

Recht op privacy

Iedereen in Leiden heeft recht op privacy. Juist in een dichtbevolkte, levendige stad als Leiden staat dit steeds meer onder druk. D66 wil daarom dat dit thema aandacht krijgt bij stedelijke ontwikkeling. We vinden het bijvoorbeeld meer dan normaal dat er camera’s op bepaalde plekken in de stad hangen, maar niemand wil één van deze camera’s in zijn of haar huis hebben hangen. Van Dijk: ‘Ruimtelijke ordening gaat over de vraag hoe we onze private en publieke ruimte inrichten. Door een kaart met  privacyzones toe te voegen aan de toekomstvisie van Leiden wordt het voor iedereen duidelijk waar welke privacy-normen gelden. Niet alleen nu, maar ook in 2040 moeten inwoners zich vrij voelen in hun eigen stad.’

Omgevingsvisie 2.0

Met de komst van cameratoezicht, smartphones, maar ook wifi-tracking in winkelstraten, staat privacy steeds meer onder druk. Hoe fijn is het als iedereen in de toekomst zeker kan zijn van volledige privacy in het eigen huis? Wat D66 betreft is het belangrijk om het thema privacy mee te nemen in de toekomstvisie van Leiden in 2040. De huidige toekomstvisie is te vinden  in de omgevingsvisie 1.0die door de Gemeenteraad op 11 juli is vastgesteld.