In Leiden kiezen we voor meer sport!

Leiden krijgt een prachtig combibad én een duurzame ijshal. De jarenlange inzet van alle betrokkenen bij de Leidse sport wordt nu beloond.

Vorig jaar is door de Gemeenteraad besloten dat de stad drie mooie, toekomstbestendige sportaccommodaties krijgt: een zwembad, een ijshal en een indoor sportcentrum. Tijdens de vergadering op 24 januari stemde de Gemeenteraad in met de voortgang van alvast twee van de drie sportgebouwen: de ijshal en het combibad. Raadslid Amela Halilovic is optimistisch: ‘Dit betekent dat wij ons kunnen verheugen op de komst van een heel gaaf sportcomplex aan de Vliet’.

Duurzame ijshal

De nieuwe ijshal moet ruimte bieden aan het langebaanschaatsen, ijshockey, curling, shorttrack, kunstrijden en recreatief schaatsen. Voor die doelen worden een 250 meter rondbaan, een 30 bij 60 meter ijshockeyvloer en een 20 bij 30 meter krabbelbaan gebouwd. De nieuwe ijshal heeft bovendien 70% meer ijs dan de huidige ijshal.

Binnen en buiten de Gemeenteraad was bovendien veel discussie over de 333 meter ijsbaan, die gemeente Leiden wilde bouwen met financiële hulp uit de regio. Helaas bleek de steun uit de regio onvoldoende. D66 had ook liever gehad dat wij in gezamenlijkheid met de regio voor de 333 meter variant hadden kunnen gaan, maar nu willen we doorpakken om de 250 meter ijsbaan te realiseren.

Wethouder Paul Dirkse heeft intensief overlegd over de ijshal met de regio: ‘We zijn al tweeënhalf jaar met elkaar in gesprek. We hebben er alles aan gedaan en dan vind ik het ook wel gepast om hun vraag aan de regio voor te leggen.’ Onze complimenten gaan natuurlijk wel uit naar de Stichting IJshal en alle Leidse en regionale schaatsverenigingen voor hun grote doorzetting en betrokkenheid voor de realisatie van een 333 meter baan en de regiogemeenten die hun steun hadden toegezegd.

Combibad De Vliet

Ook krijgt de stad een mooi nieuw zwembad. Het 50-meter buitenbad, het recreatiebad en het peuterbad aan de Vliet krijgen een opknapbeurt. Daarnaast wordt een nieuw binnenbad gebouwd op sportpark De Vliet. Het nieuwe bad biedt de ruimte voor kortebaan zwemwedstrijden op nationaal niveau en waterpolowedstrijden op (inter)nationaal niveau. Dit alles wordt op de meest duurzame manier gebouwd. Naar verwachting is het nieuwe zwembad eind 2020 klaar.