Betere informatie voor kamerbewoners

Regelmatig sturen studenten ons mails met de vraag hoe het verkameringsbeleid werkt. Sinds vorig jaar is de gemeente gaan handhaven op illegale verkamering en is er onduidelijkheid onder kamerbewoners.  D66-raadslid Sander van Diepen: “Als de vergunning van de verhuurder niet op orde is, breekt voor huurders een onzekere tijd aan. Het is dan belangrijk dat de gemeente alle vragen wegneemt met een heldere website.” Op verzoek van D66 heeft de burgemeester toegezegd dit online te zetten.

Informatiepagina

De informatie vanuit de gemeente is nu nog enkel gericht op de verhuurder van een pand die een onttrekkingsvergunning voor verkamering wilt aanvragen. Voor een kamerhuurder is er geen toegankelijke informatie over de rechten van de huurder, de route bij handhaving en hoe inspectie in zijn werk gaat. D66 wil dat het ook voor de huurder inzichtelijk wordt hoe het proces in zijn werk gaat en hoe de kamerhuurder beschermd is als de vergunning ontbreekt. Burgemeester Lenferink, verantwoordelijk voor de handhaving van het verkameringsbeleid, heeft op vragen van D66 toegezegd hier een pagina voor te maken op de gemeentelijke website.

Evaluatie

In december 2019 zijn in Leiden verkameringsregels vastgesteld. Je leest er hier meer over hoe dat ging. Dit jaar volgt een evaluatie van het verkameringsbeleid. Daarom houden wij graag een vinger aan de pols. Stel ons je vragen en informeer ons als je denkt dat het fout gaat.