Wonen

De kernambitie van de gemeente Kapelle betekent in ieder geval dat er voor iedereen voldoende woningen zijn, zowel voor starters als doorstromers als nieuwe Nederlanders. Om dit te bereiken zullen we flexibel moeten zijn met bouwen en wonen, en zeker in Wemeldinge moeten we kijken hoe toerisme en goed wonen en leven met elkaar combineren. Goed wonen is ook duurzaam wonen, in een groene gezonde wijk.

Voldoende bouwen voor iedereen

Landelijk wil D66 voor 2030 meer dan een miljoen woningen bouwen, waarbij er met name voor de middeninkomens een groot tekort is.
Zeeland loopt landelijk gezien achteraan in het bijbouwen van huizen, en ook in De Bevelanden en Kapelle moeten we als groeigemeente de komende jaren stappen extra gaan zetten om in alle kernen extra woningen te krijgen. Het woningbeleid zullen we vooral op Bevelands niveau moeten regelen omdat zowel veel van onze inwoners als bijvoorbeeld woningorganisaties een Bevelands perspectief hebben.

Flexibel bouwen

D66 streeft naar toekomstbestendige en levensloopbestendige bouw, zoals nieuwbouw die eenvoudig aan te passen is aan veranderende woonwensen en/of nieuwe functies voor toekomstige generaties. We zijn voorstander van flexibele vergunningen voor woonvormen op maat, en willen tijdelijk gebruik van grond of tijdelijk bestemmen stimuleren. D66 staat open voor snel te bouwen of zelfs tijdelijke woonoplossingen zoals de inzet van Tiny Houses. De accommodaties kunnen een tijdelijk, flexibel of multifunctioneel karakter hebben, waardoor functiewijzigingen in de toekomst mogelijk zijn.
Bij voorkeur bouwen we in de bebouwde kom, waar de voorzieningen al aanwezig zijn. Maar ook in het buitengebied zullen we flexibel moeten kijken naar extra woonmogelijkheden, waarbij de biodiversiteit en natuur niet negatief aangetast mag worden.

Duurzaam (ver)bouwen

Nieuwe woningen moeten zo duurzaam mogelijk gebouwd worden. Dat betekent naast gasloos en energiezuinig ook maximaal voorzien van duurzame oplossingen als zonnepanelen en warmtepompen, of als dat kan, met gemeenschappelijke warmtevoorzieningen. Bestaande woningen moeten maximaal gestimuleerd worden om energie te besparen door bijvoorbeeld goede isolatie. Bij het bouwen moet circulair bouwen, gebruik van natuurlijke materialen, klimaatadaptief bouwen en natuurinclusief bouwen gestimuleerd worden. Zowel betreffende de huizen als de openbare ruimte.
Ook initiatieven om tuinen, daken of gevels te vergroenen, en initiatieven om zo snel mogelijk van het gas af te gaan moeten maximaal ondersteund worden. Duurzaam (ver)bouwen moeten voor iedereen goed financierbaar en toegankelijk zijn, daarom zullen ook extra onafhankelijke duurzaamheidsadviseurs nodig zijn.

Samenhang Wonen en Toerisme

Toerisme is in Gemeente Kapelle en De Bevelanden een belangrijke economische motor, zeker in een kern als Wemeldinge.
Een algehele Bevelandse/Zeeuwse Toerismevisie, en daarop aansluitend concrete dorpsplannen zoals Masterplan Wemeldinge, zijn noodzakelijk om toeristische ontwikkelingen te stimuleren en te beheersen. Naast economische impact heeft toerisme ook een impact op de leefbaarheid, zowel betreffende impact op natuur en milieu, als invloed op leefgenot.
En er is een samenhang tussen toerisme en wonen. Zo zouden we (tijdelijk) onbezette vakantiewoningen of hotelkamers in kunnen zetten voor tijdelijke woningnood of statushouders/asielzoekers, maar moeten we tegelijkertijd zorgen dat opkopen van vakantiewoningen voor recreatie of bijhorend toerisme beperkt wordt om het leefgenot van inwoners niet aan te tasten.
We zullen dus flexibel moeten zijn met mogelijkheden om wonen en toerisme te combineren, en tegelijkertijd beperkingen moeten stellen om te voorkomen dat het leefgenot te veel lijdt onder toerisme. Hiervoor zullen we, bij voorkeur op Bevelands niveau, een visie op de samenhang tussen toerisme en wonen/leefbaarheid moeten ontwikkelen, met bijbehorende maatregelen.
Toeristenbelasting is een goed middel om meer voorzieningen en maatregelen mogelijk te maken om overlast te beperken.

Groen in bebouwde omgeving

Zoals de inwoners aangeven in het Strategisch Kompas, draagt wonen in het groen belangrijk bij aan het leefgenot en gezondheid. Daarnaast is het goed voor de biodiversiteit en helpt het bij klimaatadaptatie. Daarom wil D66 meer groen in de bebouwde kom stimuleren, zowel in de openbare ruimte (bijv. meer bomen, standaard groene parkeerplekken) als bij bedrijven en woningen (groen op daken en aan gevels, vergroenen van versteende tuinen enzovoorts)

Diverse wijken

D66 ziet graag een dynamische en leefbare gemeenschap. Daarbij is diversiteit in de samenstelling van de verschillende wijken van groot belang. D66 wil dat de gemeente daar op stuurt.
D66 is ook voorstander van het combineren van wonen en werken in 1 gebied. Doordat er op ieder moment van de dag mensen aanwezig zijn, maakt het combineren van wonen en werken een gebied niet alleen dynamischer, maar ook veiliger. Mogelijkheden voor ZZP-ers of kleine bedrijven om aan huis of in een woonwijk kleinschalig te ondernemen moeten flexibel tegemoet getreden worden.