Natuur en ruimte

Onze inwoners hebben in het Strategisch Kompas aangegeven dat groen en duurzaamheid belangrijk is. De natuur zal versterkt moet worden door bijvoorbeeld meer bomen en meer groen in de bebouwde kom.

Biodiversiteit en natuur

Biodiversiteit en natuur zijn belangrijk voor een gezonde en fijne leefomgeving, voor toeristische aantrekkelijkheid, voor klimaatadaptatie, tegen stikstofproblemen en natuurlijk ook omdat het leven van vele diersoorten onder druk staat. In de Bouwsteen Natuur en Biodiversiteit zijn veel mogelijkheden gegeven om stappen te zetten op het gebied van natuur en biodiversiteit. Wat D66 betreft moeten de genoemde groenstructuurplannen uiterlijk Q2 2023 klaar zijn in plaats van de nu afgesproken 2024. Ook zouden er groenstructuurplannen moeten komen voor het buitengebied, aangezien veel van de natuur zich in het buitengebied bevindt. En agrariërs kunnen een belangrijke rol kunnen spelen als hoeder van de natuur, en ook terreinen als zonneparken kunnen bijdragen aan de biodiversiteit.
Als eerste concrete maatregelen willen we 50% meer bos in de gemeente realiseren, 10% meer natuur in kernen en landelijk gebied, en het maaibeleid aanscherpen door minder vaak te maaien, en zeker niet in het broedseizoen.

Vergroening in bebouwd gebied en buitengebied

Zoals ook de inwoners aangeven in het Strategisch Kompas, draagt wonen in het groen belangrijk bij aan het leefgenot en gezondheid van onze inwoners. Daarnaast is het goed voor de biodiversiteit en helpt het bij klimaatadaptatie. Daarom wil D66 meer groen in de bebouwde kom stimuleren, zowel in de openbare ruimte (bijv. meer bomen, standaard groene parkeerplekken) als bij bedrijven en woningen (bijv. groen op daken en aan gevels, vergroenen van versteende tuinen).
Ecologische zonneweides kunnen bijdragen aan de biodiversiteit. Met een goede landschappelijke inpassing van de zonnepanelen, de juiste plantensoorten en afgestemd maaibeleid kunnen planten, bijen en andere insecten floreren.
Het gebruik van landbouwgif, de monocultuur in het buitengebied en een verarmde bodem zijn ook oorzaken van minder biodiversiteit. D66 wil daar werk van maken door samen met boeren te kijken naar innovatie en in de gemeente de biodiversiteit van het bestaande groen en het nieuwe groen te stimuleren. Zowel in aanleg, als beheer als onderhoud.

Flexibele functies en bestemmingen

We hebben veel uitdagingen op dit moment, van woningnood tot duurzame energie tot opvang migranten tot meer biodiversiteit. Dat betekent dat we efficiënter met de beschikbare ruimte om zullen moeten gaan en zaken als leegstand zien te voorkomen. Dat kan alleen als we meerdere functies op een bepaalde bestemming zien te combineren, en ook meer ruimte geven aan al dan niet tijdelijke bestemmingsaanpassingen.
Voorbeelden zijn mogelijkheden om (al dan niet tijdelijk) te wonen op landbouwgrond, flexibel omgaan met toeristische en woonbestemmingen, biodiversiteitseisen aan landbouwgrond of zonneparken, tijdelijke opvang statushouders/asielzoekers in hotels of vakantieparken, leegstaande bedrijfspanden inzetten voor wonen of broedplaats van kunstenaars of startups.