Mobiliteit

Betreffende mobiliteit wil D66 maximaal ruimte geven aan alternatieven voor de fossiele auto, zoals de fiets, openbaar vervoer, deelmobiliteit en elektrisch rijden.

Deelmobiliteit

Deelmobiliteit is een belangrijk onderdeel is van de mobiliteitstransitie. Wanneer mensen gebruik kunnen maken van een deelauto hebben zij geen eigen auto meer nodig.
Wat D66 betreft gaat de gemeente actief op zoek naar deelautoprojecten, bij voorkeur regionaal opgezet in De Bevelanden of heel Zeeland. Verder worden inwoners en bedrijven geïnformeerd en gestimuleerd om hun eigen auto’s te delen.
En zullen de mogelijkheden voor het delen van fietsen, e-bikes of snorfietsen bekeken worden met kleinschalige stallingsopties.

Fiets

Fietsen is gezond, duurzaam en neemt weinig ruimte in beslag. Wat D66 betreft geeft de gemeente de fietser ruim baan in Kapelle. Zowel in beleid als in de inrichting van de openbare ruimte. Veiligheid is prioriteit nummer één.
Bij herinrichtingen zal gekeken worden of het fietspad verbreed moet worden om veilig fietsen te garanderen.
D66 zet in op veilige oversteekplaatsen, goede verlichting ’s nachts en duidelijke bewegwijzering. Op regionaal niveau zal D66 inzetten op een toegankelijk en uitgebreid fietsnetwerk en de aanleg van snelfietsroutes. Om het gebruik van elektrische fietsen te stimuleren zullen meerdere openbare oplaadpunten in de gemeente gerealiseerd worden.

Modern openbaar vervoer

D66 wil dat inwoners zich gemakkelijk kunnen verplaatsen binnen De Bevelanden of Zeeland.
De Regionale Mobiliteitsstrategie Zeeland biedt wat D66 betreft een goede basis voor fijnmazige en nieuwe en slimme vormen van mobiliteit. Waar keuzes gemaakt moeten worden, kiest D66 voor openbaar vervoer, fietsen, deelmobiliteit en elektrisch rijden boven gebruik van fossiele auto’s.

Elektrisch rijden

De komende jaren willen wij het elektrisch vervoer stimuleren. Het plaatsen van meer laadpalen voor elektrische auto’s en fietsen is hier een belangrijk onderdeel van.
Ook willen wij verder experimenteren met innovaties op dit gebied, zoals auto’s die energie terug kunnen leveren.
D66 wil meer mogelijkheden zoals kabelgoten om elektrisch laden vanuit privéterrein mogelijk te maken. Om bezetting van laadplekken door fossiele auto’s tegen te gaan wil D66 Kapelle een verbod voor fossiele auto’s bij laadplekken. Ook wil D66 snelladers bij drukke plekken zoals toeristische hotspots.
De komende jaren zetten wij natuurlijk ook in op de overgang van alle gemeentelijke voertuigen op elektrische energie, inclusief het leerlingenvervoer.