Nick van Egmond schrijft boek….?

De voorgenomen sluiting van de fysieke bibliotheek in Leimuiden en haar wijziging naar een afhaalpunt (net zoals in Woubrugge al gebeurde), zorgt eind 2021 voor publieke verontwaardiging en onrust. Op 7 maart 2022 dient Nick van Egmond (toen nog raadslid, en Anke Kusters, toen burgerraadslid) namens de partijen D66 en PRO Kaag en Braassem een motie Vreemd aan de orde van de dag in, waarin het toenmalige college van B&W verzocht wordt om samen met inwoners, vrijwilligers en verenigingen te onderzoeken hoe de maatschappelijke doelstellingen behouden kunnen blijven en gerealiseerd kunnen worden in Leimuiden:

“Overwegende dat,
– Is besloten de vestiging van de bibliotheek in Leimuiden te veranderen in een afhaalpunt
– Wij de maatschappelijke doelstellingen: Leesplezier en cultuurbeleving bevordering voor kinderen en volwassenen, geletterdheid verbeteren, aandacht voor burgerschap en digitale inclusie, bestrijden van eenzaamheid en bevorderen van positieve gezondheid en een ontmoetingsplek op basis van kennisdeling erg belangrijk vinden.”

In oktober 2022 wordt er wederom heftig en vol passie gediscussieerd in de raadsvergadering over het behoud van de bieb in Leimuiden. Er wordt om een onafhankelijk onderzoek gevraagd om de behoefte en wensen van inwoners en betrokken organisaties in kaart te brengen. Het onderzoeksrapport van bureau Opiniepijlers geeft weliswaar inzicht en doet een voorzet tot een aantal scenario’s, maar een echte beslissing blijft uit. Er zal – hoe je het boek ook keert of de bladzijde omslaat – geld bij moeten komen en/of dekking worden gezocht. En dat geld wordt er op enigszins verrassende wijze ‘gevonden’ door o.a. de jaarlijkse POK gelden aan te wenden.

Wat begint met een motie vreemd, leidt uiteindelijk tot een prachtig raadsvoorstel van onze eigen Nick, ondertussen natuurlijk in de rol van wethouder Cultuur.
In onze laatste gemeenteraadsvergadering van afgelopen 18 december wordt het (concept)besluit als hamerstuk bekrachtigd: naast een bibliotheekvestiging in Techcampus De School in Roelofarendsveen, blijft de huidige bieb in Leimuiden bestaan én kan er in Woubrugge weer een fysieke bieb gerealiseerd worden. Bovendien wordt er extra geïnvesteerd in het inhoudelijke aanbod, in het versterken van de kernfuncties, in een uitgebreide doorlopende leeslijn op de IKC’s en in digitaliseringscursussen en de maakwerkplaats op de Techcampus.

Kortom, dit dikke avontuurlijke biebboek kent een mooi en positief einde, dat absoluut een happy hour met bitterballen (:>) waard is.

Anke Kusters
Raadslid Kaag en Braassem