Historisch besluit: Fusie met Wijdemeren

Op woensdag 10 juli hebben we een van de grootste besluiten genomen in de geschiedenis van Hilversum. We willen gaan fuseren met Wijdemeren, onze buurtgemeente. Zij hebben namelijk om hulp gevraagd heeft omdat ze het niet zelf meer kunnen bolwerken. Een besluit met grote consequenties voor beide gemeente en haar inwoners. Graag leg ik uit hoe we tot dit besluit zijn gekomen, wat de consequenties zijn en hoe het vervolgproces eruit ziet.

Wijdemeren heeft hulp gevraagd aan de buren

Begin dit jaar heeft Wijdemeren om hulp gevraagd. Daarop is een proces gestart om te bepalen hoe dit het beste kan. D66 Hilversum stond hier positief tegenover maar vroeg wel aandacht voor het voldoende betrekken van de inwoners ( D66 Hilversum — Start fusiegesprekken met Wijdemeren). Er is  in de afgelopen maanden veel onderzoek gedaan naar mogelijke opties en er zijn gesprekken gevoerd tussen de gemeenten in de regio. Hieruit kwam als voorkeursvariant een fusie met Hilversum.

Grote financiele impact

Uit de onderzoeken blijkt dat een fusie met Wijdemeren een grote financiele impact gaat hebben. Er zijn op langere termijn vooral hoge kosten voor het beheer en onderhoud van wegen, water en riolering. In totaal is er nu een tekort in beeld van €15 miljoen per jaar in 2035. De woonlasten (zoals de WOZ-belasting) moeten ook gelijk worden getrokken. Dit kan voor Hilversummers een flinke kostenstijging beteken want deze zijn nu erg hoog in Wijdemeren.

Hilversummers er niet op achteruit

Hilversum neemt dus verantwoordelijkheid voor onze buren en een sterke regio. De betaalbaarheid voor de inwoners is voor ons dan ook zeer belangrijk. Hilversummers zouden er wat D66 betreft niet op achteruit moeten gaan. Wij hebben dan ook gepleit voor een sterke lobby richting Den Haag en de provincie Noord-Holland om in lopende en toekomstige projecten hier rekening mee te houden met hun investering. Deze motie kon gek genoeg niet op een meerderheid rekenen.

Een fusie biedt volop kansen

Een nieuwe, robuuste gemeente biedt volop recreatiemogelijkheden. We krijgen er ook vele nieuwe, talentvolle inwoners bij. Een grotere organisatie biedt ook kansen, al is groter niet altijd beter. D66 heeft ervoor gepleit om waar nodig de organisatie te vernieuwen, te professionaliseren en klaar te maken voor de toekomst. Nu is er een unieke kans. Bijvoorbeeld door processen te versimpelen, werkwijzen te optimaliseren en meer wijk- of dorpsgericht te werken. Wij zullen de uitwerking op deze punten scherp blijven volgen.

Luisteren naar inwoners, ondernemers en organisaties

D66 heeft van het begin gehamerd op het goed betrekken van de inwoners van Hilversum en de verschillende kernen van Wijdemeren. We waren – met andere partijen – dan ook kritisch op de zeer korte periode waarin alle betrokkenen gehoord kunnen worden. Als oplossing is er daarom de komende jaren hier ruimte voor gemaakt. We kijken uit naar de goede gesprekken met de samenleving om deze fusie goed uit te werken.

Het vervolg proces

De komende maanden wordt gewerkt aan het vaststellen van het
herindelingsontwerp. Hierbij trekken de gemeenteraad van Wijdemeren en Hilversum gezamenlijk op. Ook worden inwoners, ondernemers en alle andere betrokkenen gehoord. De gemeenteraad besluit uiteindelijk op 11 december. Als het ontwerp wordt vastgesteld is het daarna mogelijk voor eenieder om formeel inspraak te leveren. Op basis van alle reacties zal dan een herindelingsadvies worden gemaakt waar de gemeenteraad op 26 maart over zal besluiten. Hierna volgt besluitvorming door de provincie Noord-Holland en het Rijk (ministerraad, Tweede Kamer, Eerste Kamer). Uiteindelijk zullen er dan in november 2026 herindelingsverkiezingen volgen.

D66 kijkt positief maar met een scherp oog voor de belangen van Hilversum én Wijdemeren naar dit proces en baseert de definitieve of die goed in balans zijn.