D66 staat voor gedegen proces

Wijdemeren zoekt een fusiepartner. Deze gemeente aan de grens van Hilversum met de kernen Loosdrecht, Kortenhoef, ’s-Graveland, Nederhorst den Berg en Ankeveen lukt het niet meer de dienstverlening aan haar inwoners op peil te houden. Hilversum gaat binnenkort het gesprek aan met Wijdemeren. D66 heeft ingestemd met de uitgangspunten voor deze gesprekken.

Onze buren hebben hulp nodig

Wat D66 betreft gaan we daarom graag het gesprek aan met Wijdemeren. Op welke manier en onder welke voorwaarden Hilversum hulp kan bieden is nu nog niet duidelijk. Daarvoor zijn de gesprekken in deze verkenningsfase nu net bedoeld. Dan wordt ook beter duidelijk wat de impact gaat zijn voor de inwoners van Hilversum.

Een sterke regio is goed voor Hilversum

Er  wordt op een flink aantal beleidsterreinen, zoals jeugdzorg, afvalverwerking en ambulancediensten, samengewerkt binnen de regio. Samen staan we immers sterker. De aanpak van de woningcrisis, de energietransitie en het vinden van voldoende personeel houdt niet op bij de gemeentegrens. Wijdemeren heeft een belangrijke plek in onze regio en het is dan ook belangrijk om ze hier een een goede plek in te laten behouden.

Goed betrekken inwoners van groot belang

Gelet op de ervaringen tot nu toe in Wijdemeren hebben we eind 2023 ( link) al gepleit voor het goed betrekken van de inwoners vanaf de start van het traject. In deze startnotitie staat dit wat ons betreft goed in de uitgangspunten verwerkt. Zo worden de inwoners in deze verkenningsfase via een verkennende, brede inwonerspeilingpeiling betrokken. Ook is er veel aandacht voor communicatie. Dit geeft ons vertrouwen dat er voldoende oog is voor het betrekken van de inwoners.

Scherp zicht houden op proces

D66 heeft in de gemeenteraad ingestemd met de startnotitie. Hilversum kan nu het college het gesprek aangaan met Wijdemeren. Ondertussen werken de fracties van Wijdemeren, Gooise Meren en Hilversum nauw samen om te zorgen dat iedereen tijdig over de benodigde informatie beschikt. We zullen het college dan ook scherp houden aan de vastgestelde kaders.

Rond de zomer duidelijkheid over vervolg

De gesprekken die nu plaatsvinden zijn de verkenningsfase. Deze fase is rond de zomer afgerond. Hierna is er meer duidelijk en zal gewerkt worden aan een zogenaamd principebesluit tot fuseren of wordt besloten niet verder te gaan. Wijdemeren mikt op een definitief besluit om te fuseren in 2025, zodat de herindeling op 1 januari 2027 een feit kan zijn.