Jacco geeft medio maart 2023 het stokje over

30 september 2022

Jacco Rodermond (D66) stopt in maart 2023 als raadslid
Hardenberg D66’er Jacco Rodermond stopt per 1 maart 2023 als raadslid in de gemeente Hardenberg. Rodermond stopt dan na elf actieve jaren in de gemeentepolitiek van Hardenberg. Hij wordt opgevolgd door de nummer twee op de kieslijst, Marjo de Greef.
Jacco Rodermond begon zijn politieke loopbaan in 2012, twee jaar voor de raadsverkiezingen, samen met een groep enthousiastelingen om D66 in het gemeentelijk politieke speelveld te brengen. Dat lukte, in 2014 werd de partij met twee zetels in de gemeenteraad gekozen en werd Jacco Rodermond fractievoorzitter. In 2018 werd hij opnieuw gekozen als raadslid. Voor de afgelopen verkiezingen nam hij voor een laatste termijn in de raad het lijsttrekkerschap voor zijn rekening. In zijn leven naast de raad voltrekken zich in de afgelopen tijd wat veranderingen waardoor hij zich herbezon op zijn raadslidmaatschap.

‘Maar’, zo licht Rodermond toe, ‘de voornaamste reden is dat ik me niet meer zo thuis voel in de politiek. Ik ben 11 jaar geleden begonnen aan dit avontuur, met goede moed en goede bedoelingen. Ik denk dat ik een positieve bijdrage heb geleverd maar voel dat het klaar is.’
De opkomst van partijen die volgens Rodermond niet de inhoud vooropstellen is voor hem in de afgelopen tijd een dieptepunt in de gemeentelijke politiek. ‘Ze dragen weinig bij aan het debat maar winnen op loze beloftes. Het gezegde gaat: stoppen op je hoogtepunt. We bereiken als D66 nu veel, zoals raadsbrede aandacht voor hoger onderwijs in de regio, een duurzame investeringsagenda en een beleid dat niet alleen op bouwen maar ook op een gezonde en duurzame omgeving is gericht. Ik kan niet zoveel met de loze beloftes en het gebrek aan wil van sommige politieke partijen om samen te werken voor een goed functionerende gemeente Hardenberg waar mensen zich thuis voelen.’ In de afgelopen twee periodes ervaarde Rodermond veel meer eenheid in de raad met aandacht voor iedereen.

Hij ziet nu vooral een versplinterd landschap. Jacco Rodermond wenst de gemeente Hardenberg onverminderd een mooie toekomst. D66 wenst hij een fris geluid toe in de gemeenteraad bij monde van zijn politiek en bestuurlijk ervaren opvolgster Marjo de Greef. ‘Ze is een sterke, wijze vrouw. Ik ben ervan overtuigd dat ze vanuit D66 voor de gemeenteraad in Hardenberg een verschil kan maken.’ Rodermond heeft zijn vertrek persoonlijk toegelicht in het wekelijkse programma ‘Vechtdal Politiek’ van de Hardenbergse omroep NOOS (30 september 2022, 19.00-20.00 uur).

Jacco Rodermond - Beeld: Edwin Westerhoff