D66 in de Toren

Hardenberg is een mooie gemeente waarin iedereen de ruimte krijgt om zichzelf te ontplooien. Hardenberg is ook een gemeente waarin ruimte is voor harde werkers, creatieve denkers en bevlogen dromers. De waarde van Hardenberg is iets waar we trots op moeten zijn, en die we willen behouden voor de toekomst. “Ik wil blijven werken aan Hardenberg waarin straks ook mijn achterkleinkinderen kunnen en zeker willen opgroeien”, zegt fractievoorzitter en lijsttrekker Jacco Rodermond.

Wonen is leven

Jongeren moeten de ruimte krijgen om hier te wonen, op een manier zoals zij dat willen. Dat betekent vaak dat er huizen moeten zijn die betaalbaar zijn, duurzaam zijn en geschikt zijn voor alle fases in het leven. Tegelijk hebben wij steeds gezegd dat woningen ook moeten passen bij de kwaliteit van onze groene omgeving, dus hebben we oog voor hoe de huizen eruit zien: we bouwen immers niet voor de komende vier maar eerder veertig jaar!

En wonen is ook leven: behalve woningen hebben we ook allerlei voorzieningen nodig die de inwoners nodig hebben voor een kwalitatief goed leven. Dat betekent de nabijheid van winkels, cultuur, sport en zorg. Niet dat iedere kern dat moet hebben maar we zorgen voor de bereikbaarheid van dit alles.

Zorg voor de jeugd

We zijn een nog steeds groeiende gemeente. Maar dat zal niet voor altijd zijn. Wat we willen is een gezonde mix van ouderen en jongeren die met elkaar wonen en leven. Jongeren trekken vaak weg als ze gaan studeren of een eerste baan accepteren. Liever houden we ze hier. Dat betekent een goede verbinding met de regio’s waar de MBO, HBO en universiteiten zijn. En we willen graag ook in Hardenberg een universitaire studie. Met alles wat daar bij hoort: studentenwoningen, uitgaansgelegenheden en werk dat past bij een studie.

Belofte voor
de landbouw

Wij willen de boeren helpen met het behouden van hun bedrijf. Want boeren zijn een onderdeel van de waarde van Hardenberg. Aan boeren vragen we niet om te stoppen of te halveren: we gaan de boeren helpen met het verduurzamen van hun bedrijf, met het meer in de regio verwerken en afzetten van producten en het verdienen van een eerlijke prijs. Dat zal in eerste instantie geld kosten, maar het levert ons erg veel op.
Investeren in de toekomst
Om Hardenberg waardevol te houden moeten we investeren. Dat doen we samen met andere overheden, de regio en het bedrijfsleven. We investeren in kansrijke sectoren zoals duurzame energie, landbouw en de zorg. Met als doel Hardenberg klaar te maken voor de toekomstige generaties.

Investeren
in de toekomst

Doelstellingen

• Hardenberg biedt ruimte om te ondernemen
  • We investeren in een bloeiende en duurzame economie voor nu en straks
  • Hardenberg zorgt voor de omgeving
  • We behouden de waarde van de omgeving en zorgen voor voldoende ruimte om te werken en wonen
  • Hardenberg geeft jongeren een kans
  • Jongeren studeren, wonen en werken in Hardenberg en bouwen zo mee aan hun eigen toekomst
  • D66: laat iedereen vrij, laat niemand vallen

D66: laat iedereen vrij, laat niemand vallen.