Gasloos is oplossing energie-armoede

D66 Hardenberg wil als enige partij binnen haar gemeente investeren in het gasvrij maken van woningen terwijl andere partijen hun zicht beperken tot woning isolatie en het oprichten van duurzaamheidsfondsen.

Deze week maakte de tweede kamer bekend dat de btw op energie flink naar beneden gaat en er direct extra geld beschikbaar komt voor mensen met het laagste inkomen.
Volgens D66 Hardenberg vallen deze maatregelen onder symptoombestrijding en zullen deze maatregelen op de lange termijn weinig doen tegen energiearmoede onder huishoudens met een lager inkomen.

D66 Hardenberg heeft als enige partij binnen de gemeente een structurele en daarmee een betere oplossing voor de huidige gasprijzen. De partij ziet het opnieuw plunderen van de staatskas niet als langdurige oplossing. De partij investeert daarom in het gasvrij maken van bestaande woningen.
Eerder dit jaar bewees de gemeente Hardenberg al dat het kan. De Trouw schreef dat SV Gramsbergen gasvrij verklaard werd dankzij de gepatenteerde technieken van een lokale ondernemer.
De club is daarmee onafhankelijk geworden van de toen al ridicule gasprijzen.
‘’Als dit mogelijk is voor een gehele voetbalclub is dit zeker mogelijk voor grote getalen woningen.’’
(Rudi Reinders, kandidaat D66 Hardenberg)

Het ontbreekt de gemeente dus niet aan kennis en kunde. Het ontbreekt populaire partijen binnen de gemeente aan de wil om te investeren en aandacht te besteden aan de mogelijkheden voor gasvrij wonen. Zelfs nu de kosten van het gasverbruik aangewend worden in een oorlog. Ondanks dat de gemeente haar best doet om alle contracten met Gazprom te beëindigen, hebben veel partijen nog geen concreet plan voor een alternatief.

D66 heeft dit wel!
‘’Wij willen binnen nu en twee jaar alle woningen van mensen met energiearmoede in de gemeente Hardenberg gasvrij maken, ook willen wij zo snel mogelijk de rente op de bestaande duurzaamheidslening voor woningeigenaren verlagen naar maximaal 1% en gaan ook alle gemeentelijke gebouwen van het gas af.’’ aldus Rudi Reinders (kandidaat kamerlid D66 Hardenberg). Reinders weet vanuit jaren lange ervaring in de duurzaamheidssector welke mogelijkheden er zijn. D66 Hardenberg streeft naar een gemeente waar elke inwoner gasvrij kan wonen zonder hogere maandlasten te hoeven afleggen.