Raadslid in de Klas

Sinds 2014 doet raadslid Sophie van de Meeberg mee met het programma ‘Raadslid in de Klas,’ waarbij raadsleden in klassen komen vertellen over de lokale politiek.

Sophie van de Meeberg: ”Sinds 2014 sta ik met regelmaat (en enorm veel plezier) voor de klas om kinderen tussen groep 6 en MBO te vertellen over lokale politiek. Dat wordt ontzettend goed georganiseerd door Willem Huisman van de griffie, die het contact met de scholen heeft en de raadsleden ondersteunt in het lesgeven.

Voor het coronatijdperk, ontvingen we de meeste klassen in het raadhuis, waar we altijd zittend op de grond de les begonnen. Wat zie je, waarom denk je dat de raadsleden in een kring zitten etc. Zoveel mogelijk interactie, zodat de kinderen meedenken en echt snappen wat er nou gebeurt in zo’n raadzaal.
Vervolgens worden er partijen gevormd en moeten de kinderen naast de naam van hun partij, verzinnen wat zij zouden doen mochten ze 1000 euro krijgen voor een verbetering van hun school. Zo leren ze beargumenteren, debatteren en samenwerken. Daarna krijgen ze een rondleiding door het gebouw, misschien is de burgemeester wel in huis, en laten we ze de fractiekamers en de griffie zien.

Ook gaan we langs op middelbare scholen, meestal tijdens de les maatschappijleer, waar we vertellen over democratie en hoe dat lokaal geregeld wordt.
Een van mijn mooiste herinneringen hieraan, is een VMBO-basis klas, waar veel wat oudere leerlingen zaten die al met HALT in aanraking waren geweest. Een van de jongens lag in het begin van de les op de grond te slapen, terwijl de andere kinderen zaten te luisteren. Ik heb hem wakker gemaakt en verteld dat terwijl de rest van de klas partijen ging vormen, hij de burgemeester was. Hij ging rechtop zitten en zei “dus ik ben belangrijk?”. De rest van de les was hij een supergoede gespreksleider in zijn rol als burgemeester. De eerstvolgende openbare raadsvergadering kwam hij uit zichzelf kijken hoe het in het echt ging: zo mooi!

Heel veel jongeren hebben niet het idee dat politiek over hen gaat of überhaupt interessant voor ze is. Laat staan dat ze invloed kunnen hebben op hun directe leefomgeving. Met de lessen die wij geven, laten we ze zien dat die impact best groot kan zijn.”