Autoluwe Binnenstad: Een goed idee, maar met meer draagvlak en aandacht voor uitvoerbaarheid

Wij staan voor een leefbare, groene en veilige binnenstad. We steunen daarom het idee van een autoluwe binnenstad. Minder auto’s betekent meer ruimte voor voetgangers, fietsers en activiteiten, en draagt bij aan een gezondere en aantrekkelijkere stad voor bewoners en bezoekers. Maar hoe we dit aanpakken, is minstens zo belangrijk als het eindresultaat.

Insprekers kritisch

Tijdens de raadsvergadering spraken vijf insprekers uit de binnenstad zich kritisch uit. Zij gaven aan dat er nog veel zorgen en onduidelijkheden leven over de plannen. Deze signalen zijn voor ons een teken dat het proces tot nu toe niet zorgvuldig genoeg is geweest. Hoewel er in de startfase veel moeite is gedaan om ideeën op te halen, is er daarna naar ons idee onvoldoende contact geweest met ondernemers en bewoners over de uitwerking van het plan. Feedback op de conceptvoorstellen ontbreekt, terwijl dit essentieel is voor een gedragen en haalbaar plan.

Een gemiste kans in het participatietraject

Goede participatie vraagt meer dan ideeën verzamelen. Het betekent ook terugkoppelen welke input is meegenomen, uitleggen waarom sommige keuzes zijn gemaakt en een ronde feedback organiseren op het conceptplan. Dat is niet gebeurd. Ondernemers en inwoners van de binnenstad zijn onvoldoende meegenomen, ondanks dat sommigen zelf al contact zochten. Het zou makkelijk zijn geweest om hen de eerste plannen te laten zien en te vragen om hun mening.

Daarnaast blijven we kritisch op de uitvoering. Zo hebben wij vragen over de proef met de Stenen Brug. Deze brug is van grote cultuurhistorische waarde, en we willen voorkomen dat de verkeersbelasting te groot wordt. Als blijkt dat de brug door niet-bewoners intensief wordt gebruikt, moet deze wat ons betreft opnieuw worden afgesloten.

Een systeem dat werkt
voor iedereen

Ook het camerasysteem verdient onze aandacht. Voor D66 Goes is het belangrijk dat het systeem niet uit China komt. Daarnaast willen we dat er duidelijke selectiecriteria worden opgesteld voor het gebruiksgemak. Het systeem moet eenvoudig te gebruiken zijn, ook voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een invalideparkeerplaats of een ontheffing voor een spoedklus. Deze aanvragen moeten snel en gemakkelijk geregeld kunnen worden, zowel online als via een toegankelijk alternatief.

Ons voorstel:
een amendement
voor een beter proces

D66 Goes blijft vóór een autoluwe binnenstad, maar we vinden dat er eerst meer draagvlak en uitvoerbaarheid moet worden gecreëerd. Samen met andere partijen stellen wij een amendement voor om het proces te faseren. Ons voorstel bevat drie stappen:

  • Nieuwe participatieronde: Betrek inwoners en ondernemers opnieuw bij het huidige voorstel. Haal feedback op en ga in gesprek over de zorgen en vragen die nog leven.
  • Uitvoeringstoets: Laat toetsen of het plan uitvoerbaar is en waar mogelijke problemen zitten, zodat we daar nu al op kunnen anticiperen.
  • Begeleidingscommissie: Stel een commissie in die de uitvoering begeleidt en contact houdt met de ondernemers en inwoners in de binnenstad. Zo zorgen we voor een blijvende dialoog en betere afstemming.

Met deze aanpak willen we werken aan een autoluwe binnenstad waar iedereen achter kan staan. Alleen samen maken we onze binnenstad mooier, leefbaarder en prettiger.

Vragen of ideeën?

D66 Goes blijft graag in gesprek met alle betrokkenen. Heb je vragen of wil je jouw ideeën delen?

Neem dan contact op via onze website, mail naar [email protected] of spreek ons een keer aan.