Gelderland stapt over op ledverlichting langs provinciale wegen

Woensdag 30 januari besloten Provinciale Staten om alle verlichting langs provinciale wegen in uiterlijk 2022 in te ruilen voor ledverlichting. Door zo’n 19.000 armaturen versneld te vervangen door led, bespaart de provincie 5800 ton CO2. Een investering die zich voor het grootste deel terugverdient, door een besparing op de energierekening.

Statenlid Antoon Kanis is blij met de vervanging. Vanwege de besparing, maar hij linkt de overstap op ledverlichting ook aan wat hij noemt ‘een voorbeeldige overheid’ zijn. ‘In 2015 stelden Provinciale Staten in een motie vast dat de provincie Gelderland op het gebied van energie en klimaat een voorbeeldige overheid moet zijn. Als wij van andere overheden, bedrijven en inwoners verwachten dat zij gaan verduurzamen, dan moeten we zelf het goede voorbeeld geven. Maar hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door binnen vier jaar alle provinciale wegen van ledverlichting te voorzien!’

Snellere vervanging, grotere besparing

Na vragen van D66 bleek het sneller vervangen van led niet alleen een grotere CO2-besparing op te leveren. Ook bleken de kosten per bespaarde ton CO2 te dalen door de verlichting nog sneller te vervangen. Daarom hebben de Staten zich in een door D66 ingediende motie uitgesproken om verder te versnellen. Kanis: ‘Ieder armatuur dat voor 2022 wordt vervangen levert niet alleen een grotere energiebesparing, maar ook een betere prijs op. Zo komt onze ambitie om een voorbeeldige overheid te zijn weer een stap dichterbij. Na de flinke verduurzamingsslag bij de ver- en nieuwbouw van het provinciehuis en de vloot elektrische deelauto’s die de provincie vorig jaar heeft aangeschaft is dit weer een mooie stap naar ons doel: een klimaatneutrale provinciale organisatie in 2030.’