Frank Cornelisse

Beeld: Provincie Gelderland

Frank Cornelisse (27 jaar) is Statenlid voor D66 Gelderland in de Provinciale Staten van Gelderland. Hij woont in de gemeente Wageningen.

• 28 jaar
  • Purmerend
  • Wageningen
  • Hij/hem

Politiek betekent voor mij daadkracht. Politiek betekent vooruitdenken en durven dromen van een betere samenleving. Gelderland zit muurvast in een milieucrisis die aan alle aspecten van onze samenleving raakt: aan onze huizen, aan onze industrie, aan onze mobiliteit, aan ons landelijk gebied en aan de natuur. Dat vraagt om harde keuzes en om het erkennen van eerdere fouten. Ik geloof niet in het recht van de sterkste, maar wél in daadkrachtige politiek met het blik op de toekomst, en in scherpe keuzes om de kwaliteit van ons leven in Gelderland te verbeteren.

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

Ik woon in Wageningen, waar je zo van het drukke centrum naar de Uiterwaarden kunt wandelen, een prachtige plek met nieuwe natuur en paardenkuddes om even uit te waaien. Ik geniet altijd enorm van het verschil tussen de drukke markt en de stille uiterwaarden (en zeker op 5 mei!!)

Welke kansen zie jij voor de provincie?

Gelderland staat de komende vier jaar voor belangrijke keuzes over de inrichting van het landelijk gebied. Er liggen grote kansen voor de landbouwtransitie, de energietransitie, het bouwen van nieuwe woningen voor alle Gelderlanders en herwaardering van de natuur.

Wat is je lievelingsboek?

Ik lees nu “A promised land” van Barack Obama met veel plezier. Ik verbaas me over hoe open hij is over zijn eigen achtergrond, en zijn eigen prille begin als volkomen naïeve spreker in Chicago. Mooi dat hij dat weet vast te houden en durft te blijven dromen.