Kunstwerk De Tong
is terug op z’n plek!

Beeld: Yvonne den Boer

Na een lange restauratie is het kunstwerk de Tong terug in het landschap. Gedeputeerde Michiel Rijsberman (D66) reageert.

Hij staat weer!

Drie jaar geleden, tijdens een storm in de nacht van 23 op 24 februari 2020, raakte De Tong beschadigd en dreigde om te vallen. Drie jaar duurde het om uit te zoeken hoe (en waar) het kunstwerk van Rudi van de Wint terug moest komen en om het koperen beeld te restaureren.

Restauratie

Negen meter hoog, vier meter breed, elf ton zwaar is het gevaarte, geen handzaam beeld, geen eenvoudig klus. Gerestaureerd door Gijs van de Wint, zoon van de kunstenaar, in de werkplaats van Van de Wint in De Nollen bij Den Helder.

Knardijk

En nu staat hij weer op de Knardijk, naast de A6, terug waar hij thuishoort. Een belangrijk herkenningspunt op de eerste dijk van zuidelijk en oostelijk Flevoland, die jaren de enige verbinding met het Lelystadse werkeiland was. Onderdeel van de plek en van de geschiedenis van Flevoland. Dit jaar 30 jaar geleden geplaatst, nu na 3 jaar weer terug, voor de 3e keer op deze plek. Deze keer om nooit meer weg te gaan. Superblij dat De Tong weer terug is!!