D66-Statenlid stemt op de VVD: hoe zit dat?

Zoals Omroep Flevoland al schrijft heeft onze fractievoorzitter, Tiko Smetsers, voor de Eerste Kamer op de VVD gestemd. Dit heeft te maken met de manier waarop de Eerste Kamer wordt gekozen en heeft geen effect op het zeteltal van D66 in de Eerste Kamer. Hoe dat zit, lees je hieronder.

Eerste Kamerverkiezingen, hoe zit dat ook alweer?

Op 15 maart gingen Nederlanders naar de stembus om de leden van de Provinciale Staten in elke provincie te kiezen. De krap zeshonderd Statenleden kiezen op hun beurt dan de 75 leden van de Eerste Kamer. Omdat niet elke provincie evenveel Statenleden en evenveel inwoners heeft, krijgt elke stem een bepaald aantal “punten” toegekend zodat elke provincie eerlijk vertegenwoordigd is.

D66 behaalde met de Provinciale Statenverkiezingen meer dan genoeg punten voor vijf Eerste Kamerzetels. Dat betekende dat een van onze Statenleden in Flevoland een stem op een andere partij kon uitbrengen zonder dat dit D66 een zetel in de Eerste Kamer zou kosten.

Daarom heeft onze fractievoorzitter, Tiko Smetsers, met steun van de partij besloten om een stem op de VVD uit te brengen. Mede hierdoor komt de samenstelling van de Eerste Kamer er iets anders uit te zien, omdat een zetel terecht komt bij een coalitiepartij in plaats van de PVV. De coalitie kan in samenwerking met GL/PvdA hierdoor ook “over links” een meerderheid krijgen voor haar voorstellen en is niet compleet afhankelijk van het conservatieve blok op rechts.

Knopen doorhakken

Met deze strategische keuze van Smetsers kan de coalitie dus daadkrachtiger handelen. Tiko: “De komende jaren worden er belangrijke knopen doorgehakt op gebied van natuurbehoud, klimaat en wonen. Met deze stem zorgen we ervoor dat het kabinet een progressief en toekomstbestendig antwoord kan geven op deze vraagstukken en niet afhankelijk is van de zetels op rechts”

Vier jaar geleden stemde een VVD-Statenlid om soortgelijke redenen op D66. Smetsers grapte vandaag tegen Omroep Flevoland hierover: “Ze hadden er nog eentje tegoed.” Door deze stem kreeg D66 destijds er één extra zetel bij in de Eerste Kamer.