D66 presenteert kandidatenlijst voor de Eerste Kamer

Vandaag presenteert D66 de kandidatenlijst voor de Eerste Kamer. Dit team van bekende en nieuwe gezichten moet het geluid van D66 in de Eerste Kamer gaan vertolken. Lijsttrekker Paul van Meenen: “Met dit team hebben we een flinke dosis ervaring en expertise in huis die we nodig hebben voor een sterke Senaatsfractie”.

De kandidaten
voor de Eerste Kamer

Beeld: D66 Landelijk

Dit najaar verkozen de leden van D66 huidig Tweede Kamerlid Paul van Meenen al tot lijsttrekker. Direct na hem staat Willemijn Aerdts. In het dagelijks leven is zij docent en onderzoeker aan de Universiteit Leiden op het gebied van inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Ook is zij voorzitter van het Els Borst Netwerk dat werk maakt van meer vrouwen in de politiek. Huidig senator, mensenrechtenactivist en schrijver Boris Dittrich zet zijn werk in de Eerste Kamer graag voort. Zijn ervaring uit binnen- en buitenland is van grote waarde in het senaatsteam.

Op de vierde plek op de lijst staat Fatimazhra Belhirch. Zij werkt onder meer als directeur van Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Eerder werkte zij voor het ministerie van Buitenlandse Zaken. Boerenzoon Antoon Kanis neemt zijn kennis als Statenlid in Gelderland en locatieontwikkelaar voor duurzame energie mee naar de Eerste Kamer. De zesde plek op de lijst is voor Meryem Kilic-Karaaslan. Haar ervaring bij verschillende gemeenten komt goed van pas het Eerste Kamerwerk waarbij wetten moeten worden getoetst op uitvoerbaarheid. Huidig Senatoren Peter van der Voort (7) en Carla Moonen (8) zijn een verrijking voor de lijst. Niet alleen doordat zij de Eerste Kamer goed kennen, maar ook zijn kennis van de zorg en haar kennis van pensioenen komt goed van pas. Strafrechtadvocaat Sander Janssen (9) brengt de nodige juridische expertise mee. In verschillende grote strafzaken stond en staat hij verdachten bij. Emmy Elgersma (10) maakt de top van de lijst compleet. In het dagelijks leven is zij naast raadslid in Steenwijkerland directeur bij een woningcorporatie.

Op de elfde plek staat Kennisdirecteur bij TNO Anne van Veenstra. Voor de partij was zij onder andere afdelingsvoorzitter in Rotterdam en lid van de permanente programmacommissie. De directeur-bestuurder van Jeugdfonds Jantje Beton Dave Ensberg-Kleijkers staat op plek 12 en neemt al zijn ervaringen vanuit die rol mee. Na hem staat Prachee van Brandenburg-Kulkarni op de lijst. Haar kennis en ervaring als jurist en ondernemer komt goed van pas in de Eerste Kamer. Oud-bestuurslid van de Jonge Democraten Jasper Klasen geeft samen met Antoon Kanis jongeren een gezicht. En op plek 15 staat predikant Joost Röselaers. Als hoofdredacteur van Idee bracht hij scherpte in het sociaal-liberale debat in de partij. En nog iedere dag werpt hij een frisse blik op ons gedachtegoed.

Lijstadviescommissie

De advieslijst is samengesteld door een commissie die bestaat uit mensen die kennis hebben van het werk van de Eerste Kamer, de partijvoorzitter, de lijsttrekker en betrokken D66’ers. De lijstadviescommissie bestaat uit Paul van Meenen (Lijsttrekker), Victor Everhardt (Partijvoorzitter), Wietske Veltman (Vicevoorzitter Landelijk Bestuur), Frank van der Endt (Voorzitter Landelijke Talentencommissie), Abdeluheb Choho, Ingrid van Engelshoven, Joris Backer, Jose Manshanden, Jos Engel, Michèle Polspoel, Paul de Rook, Philippe de Jong en Said Kasmi.

Het lijstadvies is tot stand gekomen op basis van de opdracht van het Landelijk Bestuur en de profielschets.

Ook is met iedere kandidaat een integriteitsgesprek gevoerd.

Stemmen vanaf 5 januari

Het uiteindelijke woord is aan de leden van D66. Zij kunnen tussen 5 en 16 januari stemmen over de samenstelling van de lijst. Leden van D66 ontvangen een stemuitnodiging via de mail.

Op zaterdag 7 januari kunnen de leden informeel kennismaken met de kandidaten tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de afdeling Nieuwegein.