2022-2026

Beeld: Gemeente Echt-Susteren

Voorwoord lijsttrekker

D66 streeft naar een wereld waarin mensen vrij zijn, in verbondenheid met elkaar. We vertrouwen op de eigen kracht en ontwikkeling van mensen. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat iedereen dezelfde kansen krijgt. D66 wil gelijke kansen voor iedereen, ongeacht je afkomst, religie of rijkdom, positie of opleiding van je ouders. Wij staan daarom voor een Echt-Susteren waar we iedereen vrij laten, maar niemand laten vallen.

Gelijke kansen voor iedereen betekent het beste onderwijs voor elk kind.
Een gelijke kans krijgen begint al vroeg in je leven. Daarom willen wij het beste onderwijs voor iedereen, zodat van elk dubbeltje een kwartje gemaakt kan worden. Er zijn daarom investeringen in het onderwijs nodig om de scheefgroei tegen te gaan. Naast het beste onderwijs verdient elk kind ook bijlessen, muzieklessen en sportlessen voor een goede ontplooiing.

Gelijke kansen voor iedereen betekent ook de kans voor onze kinderen en kleinkinderen om in een schone wereld te leven.
De klimaatverandering is één van de grootste crises van onze tijd. Wij hebben nu de kans om dit aan te pakken voor de generaties na ons. De gemeente speelt hierin een grote rol. De gemeente moet het goede voorbeeld geven door bijvoorbeeld te investeren in groene energie. Bovendien heeft de gemeente de taak om de inwoners te helpen met verduurzamen. Op deze manier houden we het voor iedereen betaalbaar. De grootste vervuilers dragen daarom de grootste lasten. We maken het niet alleen betaalbaar, maar houden we het ook eerlijk. Zo werken we aan een groene toekomst, waarbij alle generaties kans hebben op een mooie duurzame leefomgeving in Echt-Susteren.

Vrij zijn betekent ondernemers laten ondernemen in een bruisende gemeente.
Ondernemers zijn de motor van onze economie. Zij zorgen voor werkgelegenheid, maar faciliteren ook veel voorzieningen in onze gemeente. Wij blijven ondernemerschap stimuleren, in plaats van bemoeilijken met onnodige regelgeving. Zo houden we ons voorzieningenniveau op peil en bevorderen we leefbaarheid. Op deze manier voorkomen we bovendien de uitstroom van jongeren uit onze gemeente, zodat Echt-Susteren een bruisende en dynamische gemeenschap blijft.

Vrij zijn betekent ook de vrijheid om te kunnen wonen in Echt-Susteren.
Er moeten daarom veel meer nieuwe en betaalbare woningen gebouwd worden. Veel starters kunnen geen betaalbaar huis vinden in hun dorp of kern waar ze opgegroeid zijn. Noodgedwongen moeten zij in een ander dorp gaan wonen. Soms zelfs buiten Echt-Susteren. De gemeente moet daarom meer plekken aanwijzen om huizen te bouwen. Niet alleen in Echt en Susteren, maar in álle kernen. Ook moet er haast gemaakt worden met het ombouwen van leegstaande bedrijfspanden naar geschikte woningen. Er moet niet alleen op starterswoningen ingezet worden, maar er zijn ook meer seniorenwoningen nodig. Zo kunnen senioren doorstromen naar geschikte woningen wanneer zij dit wensen. Op deze manier zorgen we voor een goede doorstroom, zodat iedereen de vrijheid heeft om in Echt-Susteren te blijven wonen in een geschikt huis.

Vrij zijn betekent ook de vrijheid om je mening te uiten in een vrije en veilige gemeente.
De D van D66 staat voor Democraten. De inwoners van Echt-Susteren moeten meer betrokken worden bij het beleid van de gemeente. Door op deze wijze de burgerparticipatie en medezeggenschap te vergroten, ervaren inwoners meer verantwoordelijkheid voor hun eigen dorp of kern. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat onze kernen veilig blijven. De toenemende ondermijnende drugscriminaliteit zorgt ervoor dat de boven- en onderwereld steeds meer verweven raken. Dit moet aangepakt worden om onze gemeente vrij en veilig te houden.

Vooruit met Echt-Susteren.
D66 staat voor progressief beleid. Wij willen vooruit. Niet blijven hangen in conservatieve denkbeelden, maar aanpakken. D66 vindt het daarom onnodig dat er nog steeds voor elke raadsvergadering een gebed gehouden wordt. Ook is het niet hijsen van de regenboogvlag op Coming-Out day niet meer van deze tijd. Echt-Susteren moet zijn conservatieve veren afschudden en zich klaarmaken voor de toekomst.

Tom Denis

U kunt ons volledige programma vinden via onderstaande link of online per hoofdstuk bekijken.