Kansen voor iedereen

Mensen zijn vrij om hun eigen keuzes te maken en hun leven in te richten zoals zij dat zelf willen. Gelijke kansen zijn hiervoor een belangrijke voorwaarde. D66 vindt dat de gemeente meer moet doen om gelijke kansen op een mooie toekomst voor alle inwoners te bevorderen. Het maakt niet uit wie je bent, waar je bent geboren of waar je opgroeit. Iedereen verdient de kans op een mooie toekomst. Bovendien moeten inwoners die in armoede leven actief ondersteund worden bij het vinden van een oplossing hiervoor.

Beeld: D66 Echt-Susteren

Actief meedoen

Participatie omvat het actief deelnemen van inwoners aan de maatschappij. De in 2015 ingevoerde participatiewet is erop gericht mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk toe te begeleiden. D66 acht het belangrijk dat iedereen binnen de gemeente een bijdrage kan leveren aan de gemeenschap. Op deze manier houden we het sociale vangnet eerlijk.

• D66 vindt dat werken moet lonen. Bijstandsgerechtigden mogen aan het begin van de maand niet meer ontvangen dan werkenden.
  • Bijstandsgerechtigden moeten een tegenprestatie leveren aan de gemeenschap, zoals het doen van vrijwilligerswerk of mantelzorg
  • De ‘Maatschappelijk actief bonus’ ondersteunt D66 en moet verder uitgebreid worden voor mensen onder de 27 jaar.
  • De gemeente moet meer kansen creëren voor mensen die nog geen zicht hebben op betaald werk door te kijken naar leerwerkplekken, stageplekken, sollicitatiecursussen, proefplaatsingen of het opdoen van meer ervaring tijdens vrijwilligerswerk. Deze moeten aansluiten op de vraag van de lokale arbeidsmarkt.
  • Er is meer maatwerk nodig om mensen aan het werk te krijgen. Een alleenstaande met drie kinderen heeft andere hulp nodig dan iemand die zonder kinderen inwoont bij zijn of haar ouders.
  • Bijstandsuitkeringen moeten verlaagd worden wanneer er niet wordt voldaan aan de re-integratieplicht. Wanneer bijstandsgerechtigden zich langdurige niet willen inspannen om werk te vinden, zonder dringende goede redenen, verdienen zij geen overheidssteun. Wel moet de menselijk maat hierbij gehanteerd worden.
  • Een aanzienlijke groep Nederlanders met een migratieachtergrond heeft een taalachterstand. De gemeente moet goede scholing faciliteren om de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen.
  • Er moet doorgegaan worden met projecten die statushouders integreren in Nederland. Waar nodig krijgen zij extra begeleiding.
  • D66 wil dat mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking in staat moeten worden gesteld om op zoveel mogelijk reguliere arbeidsplaatsen te werken. Hier moet de gemeente op inzetten.
  • Beschutte sociale werkplaatsen zijn noodzakelijk voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke handicap die niet geschikt zijn voor het invullen van reguliere arbeidsplaatsen.
  • D66 wil dat er één coördinerend verband wordt opgericht, naar voorbeeld van de bemoeizorg in andere gemeenten. Deze professionals houden zich bezig met het oplossen van complexe problematiek die speelt op meerdere gebieden, zoals werkloosheid, schulden, jeugdzorg en verslaving. Op deze manier wordt er hulp geboden aan mensen die daar zelf niet om vragen, maar wel verdienen om weer te kunnen participeren in de samenleving.

Kansenongelijkheid en armoede aanpakken

Iedereen in de samenleving moet dezelfde kansen krijgen om een goed leven op te bouwen, waarbij het niet uitmaakt in welk nest je opgroeit. De basis van deze kansengelijkheid ligt in het onderwijs. Helaas zien we daar de kansenongelijkheid toenemen, evenals onder de volwassenen in onze maatschappij. Door deze groei in kansenongelijkheid is het moeilijker om uit de armoede te blijven. D66 staat daarom voor een rechtvaardig armoedebeleid. Op deze manier herstellen we de kans op een mooie toekomst voor hen. Voor dit armoedebeleid geldt de menselijke maat als norm. Er dient extra aandacht te zijn voor het aanpakken van de oorzaken van de ontstane armoede. Niet alleen minder welvarende inwoners achteraf helpen, maar juist ook vooraf.

• Er is versterking nodig voor sociale wijkteams voor het vroeg signaleren van problemen, zoals verborgen armoede, geldzorgen en schulden.
  • Sociale wijkteams moeten meer naar de inwoners toe gaan, in plaats van inwoners naar hen laten komen.
  • Sociale wijkteams moeten inwoners er actief op wijzen welke minimaregelingen er bestaan.
  • Er moet speciale aandacht zijn voor verborgen armoede bij ZZP’ers.
  • De sociale dienst moet meer de menselijk maat hanteren in schrijnende situaties, door specifiek te kijken naar hetgeen er nodig is in een bepaalde situatie.
  • Wachtlijsten voor mensen met schulden zijn onacceptabel. Kwalitatief goede cursussen en begeleiding voor deze mensen zijn noodzakelijk.
  • Door stijgende gasprijzen en de stijgende energierekening belanden mensen in energiearmoede. D66 vindt dat de gemeente hier belangrijke aandacht voor moet hebben.
  • D66 ondersteunt lokale acties van maatschappelijke organisaties, zoals de Voedselbank, ter bestrijding van armoede.
  • D66 is voorstander van dorpsmensa’s waar minder welvarende inwoners elke dag een betaalbare gezonde warme maaltijd kunnen krijgen.
  • D66 vindt dat de gemeente ervoor moet zorgen dat kinderen die opgroeien in armoede kunnen meedoen in het maatschappelijk leven – lid zijn van een sport- of muziekvereniging of het krijgen van zwemlessen – en dezelfde ontwikkelkansen hebben als andere kinderen. Wij ondersteunen daarom het Jeugdfonds voor Sport en Cultuur. Bovendien moet dit door sociale wijkteams en andere voorlichting verder onder de aandacht worden gebracht.
  • Laaggeletterdheid is een groot probleem en komt voor in alle leeftijdscategorieën. D66 vindt dat de gemeente moet inzetten op het verhelpen en voorkomen van laaggeletterdheid, zodat jong en oud op gelijkwaardige wijze de kans hebben om mee te doen in onze samenleving.
  • Wie digitaal onvoldoende mee komt, is de laaggeletterde van de toekomst. Ook hier moet voldoende aandacht en ondersteuning voor zijn. De Leeswinkel (bibliotheek) in Echt zou hierbij kunnen ondersteunen. De gemeente moet de samenwerking opzoeken.