Burgerparticipatie, bestuur en financiën

In 1966 is D66 opgericht, om burgers meer inspraak te willen geven. D66 is altijd een voorvechter geweest van een sterke democratische rechtstaat waarop mensen invloed kunnen uitoefenen. Juist ook in de lokale politiek. Een verdere democratisering van de gemeentepolitiek is daarom noodzakelijk.

Beeld: Gemeente Echt-Susteren

Het bestuur: macht en tegenmacht

• D66 vindt dat de gehele gemeenteraad zich kritischer mag opstellen tegenover het college van B&W. Door meer macht en tegenmacht krijgen we een gezondere bestuurscultuur.
  • D66 wil dat de komende coalitie een akkoord op hoofdlijnen sluit. Op die manier is er ruimte voor wisselende meerderheden in de raad op onderwerpen die niet onderdeel uitmaken van het coalitieakkoord. Zo wordt er beter geluisterd naar de wensen van inwoners.
  • D66 wil dat raadsleden de ruimte en ondersteuning krijgen om hun controlerende taken goed te kunnen uitvoeren.
  • Er moeten meer informerende thema avonden gehouden worden voor raadsleden door experts. Denk hierbij aan voorlichtingen over de alsmaar groter wordende ondermijnende criminaliteit binnen de gemeente en voorlichtingen over de nieuwe mogelijkheden ten aanzien van de energietransitie.
  • Journalisten brengen de lokale politiek naar onze inwoners. Via sociale media weten lokale journalisten steeds meer inwoners te bereiken. Zo maken ze onze lokale democratie krachtig. D66 wil de lokale journalistiek verder versterken, zonder dat de onafhankelijke positie van journalisten hierdoor wordt aangetast.

Een integer en eerlijk bestuur

• Integer bestuur is cruciaal. Integriteit is meer dan enkel je aan de regels houden. Bestuurders en raadsleden moeten zich bewust zijn van de mogelijke belangenconflicten en de schijn vermijden. Zonder eerlijke bestuurders, geen eerlijk beleid.
  • D66 wil een duidelijk integriteitsbeleid voor ambtenaren, inclusief een sterke klokkenluidersregeling. Zo komen misstanden sneller aan het licht.

De toegankelijke gemeente

• D66 vindt dat informatie goed op internet te vinden moet zijn, maar dat er loketten moeten blijven voor goed persoonlijk advies. De inwoners moeten bij de loketten goed en snel geholpen worden met inachtneming van de menselijke maat.
  • De gemeente communiceert begrijpelijk met inwoners, bij voorkeur op taalniveau B1.
  • D66 wil dat het college zich houdt aan de uitgangspunten van de Wet open overheid. Deze wet is mede ingediend door D66 en regelt dat informatie actief openbaar gemaakt wordt aan inwoners en journalisten. Het overmatig zwartlakken van essentiële informatie wordt niet getolereerd.

Meer inspraak voor inwoners

• D66 wil dat inwoners zo vroeg mogelijk in het besluitvormingsproces inspraak krijgen. Dan is er meer ruimte om rekening te houden met de wensen en bezwaren van inwoners.
  • Wanneer een besluit genomen is, moet duidelijke gemotiveerd worden waarom de suggesties van de inwoners wel of niet zijn overgenomen.
  • D66 vindt het belangrijk dat de gemeente niet alleen mededelingen naar inwoners toe doet, maar dat deze communicatie tweezijdig is. Hierbij kan van nieuwe online community’s gebruik worden gemaakt. Deze community’s zijn online platformen, die lopen via de website van de gemeente, waarbij de gemeente en de inwoners direct met elkaar kunnen spreken over knelpunten en ideeën.
  • Dorpsraden vormen een belangrijke schakel tussen inwoners en gemeente. Dit blijft een belangrijke vorm van medezeggenschap en wordt waar nodig uitgebreid en versterkt.
  • D66 wil dat inwoners zelf een raadsvoorstel kunnen indienen, als zij hiervoor voldoende handtekeningen verzamelen. De gemeenteraad is dan verplicht dit voorstel in behandeling te nemen. Het voorstel omvat de door de gemeente te nemen maatregelen plus financiële dekking.
  • Bovendien is D66 Echt-Susteren voorstander van een correctief bindend referendum. Zo kunnen besluiten van de gemeenteraad worden teruggedraaid die niet naar de wens van de inwoners zijn.
  • D66 wil dat er een jongerenraad komt in Echt-Susteren. Zo worden ook de belangen van mensen tussen de 12-18 jaar behartigd. Bovendien worden jongeren zo meer betrokken bij de lokale politiek. Vele gemeenten werken al succesvol met jongerenraden.

Financiën

• De gemeentelijke begroting is op orde. Dit moet een belangrijk aandachtspunt blijven.
  • Door Rijksbeleid wordt de gemeente steeds weer geconfronteerd met nieuwe bezuinigingen, terwijl de taken van de gemeente alleen maar toenemen. Er moet daarom zorgvuldig met het belastinggeld omgesprongen worden. Eerst moet er gekeken worden naar de mogelijkheden om taken efficiënter en goedkoper uit te voeren, voordat er een stijging van de lasten aan de orde komt.