Verenigingsleven, kunst en cultuur

Kunst en cultuur bepalen het gezicht van een gemeente. Het maakt nieuwsgierig, verbindt mensen met elkaar en zorgt voor een leefomgeving met karakter. Een belangrijk onderdeel in onze gemeente is het verenigingsleven. De activiteiten van deze verenigingen en culturele instellingen dragen bij aan het woongenot en de leefbaarheid in de verschillende kernen. Het investeren in het verenigingsleven, kunst en cultuur is ook een investering in mensen. D66 zet zich in voor een sterk cultuurbeleid dat toegankelijk is voor iedereen.

Beeld: D66 Echt-Susteren

Verenigingsleven

De vereniging is de basis van de Limburgse cultuur en het culturele uithangbord van onze gemeente. D66 maakt zich sterk om het bloeiende culturele verenigingsleven in Echt-Susteren in stand te houden.

• D66 vindt dat verenigingen financieel ondersteund moeten blijven door gemeente door middel van subsidies, zodat muziek-, sport-, toneel-, en ouderenverenigingen kunnen blijven bestaan. Goede samenwerking onderling is een pré voor een gezonde vereniging in de toekomst.
  • De oranjevieringen en carnavalsfestiviteiten zorgen voor een grote verbondenheid binnen de gehele gemeente. Deze verenigingen verdienen daarom speciale aandacht. De gemeente kijkt naar de mogelijkheden om de carnavalsactiviteiten uit te breiden. Bovendien moet er gekeken worden dat er genoeg activiteiten voor elke leeftijdscategorie zijn tijdens deze leukste en gekste dagen van het jaar.
  • D66 wil met inwoners, verenigingen en gebruikers in gesprek om te bekijken hoe gemeenschapshuizen in de toekomst geëxploiteerd kunnen blijven worden.

Kunst- en cultuuraanbod

D66 wil een lans breken voor een kwalitatief en divers cultuuraanbod in onze gemeente. Samenwerking met andere organisaties in de regio om het aanbod te versterken wordt aangemoedigd.

• Het Museum voor de Vrouw en de Beeldentuin Suëstra verdienen onze steun.
  • D66 ziet graag dat de Leeswinkel (bibliotheek) in Echt behouden blijft en dat dit naast een voorziening voor de uitleen van boeken ook een grotere maatschappelijke functie krijgt. Het moet een ontmoetingsplek worden waar culturele activiteiten worden georganiseerd.
  • D66 zet zich in voor het behoud van de cultuurprijs om inwoners en verenigingen uit onze gemeente die zich op cultureel gebied verdienstelijk hebben gemaakt te eren.
  • Kunstenaars moeten aangemoedigd worden kunst voor de openbare ruimte te ontwikkelen. Met kunst verbeteren we de leefbaarheid.
  • D66 wil cultureel ondernemerschap actief ondersteunen door met inwoners en verenigingen uit onze gemeente in gesprek te gaan.
  • D66 is voor meer Euregionale cultuuruitwisseling in samenwerking met buurgemeenten maar ook met gemeentes over de Nederlandse grens, zoals de gemeente Maaseik (B) en Selfkant (D).

Cultureel erfgoed

Cultureel erfgoed is overal in onze samenleving aanwezig. Monumenten, landschappen en archeologie vertellen het verhaal van onze gemeente. In Echt-Susteren is dit erfgoed vooral te bewonderen in de verschillende streekmusea, archieven en bij religieuze verenigingen.

• D66 vindt dat de gemeente historisch erfgoed, zoals monumentale panden en kerken, niet alleen moet beschermen, maar het ook meer moet openstellen voor een breder publiek. Door historisch erfgoed meer open te stellen verbeteren we tevens het toerisme in het Smalste Stukje Nederland.
  • Kinderen en jongeren moeten de mogelijkheid krijgen om het cultureel erfgoed en daarmee ook de geschiedenis van de gemeente beter te leren kennen. Op school wordt er veel geleerd over de geschiedenis van Nederland, maar de eigen regio blijft vaak onderbelicht. Basisschoolkinderen in onze gemeente zouden streekmusea gratis moeten kunnen bezoeken en toegang krijgen tot interessante archieven of museumstukken. Excursies moeten meer door de gemeente gepromoot worden, zodat de basisscholen en Connect College dit voor hun leerlingen kunnen organiseren.
  • D66 wil dat organisaties die de belangstelling bevorderen omtrent ons cultureel erfgoed ondersteund worden, zoals de heemkundevereniging ‘Echter Landj’ en ‘Veldeke Limburg’.

Culturele evenementen

Het behoud van grote en kleine culturele evenementen in Echt-Susteren is van groot belang voor de plaatselijke economie en het toerisme.

• D66 wil traditionele evenementen zoals Music Night, het Maasgouwtoernooi en de Heiligdomsvaart blijven ondersteunen.
  • Verder wil D66 dat de gemeente openstaat voor nieuwe culturele evenementen die vanuit verenigingen, stichtingen of inwoners worden aangedragen. Onnodige regels moeten worden weggenomen, zodat het aanbod aan evenementen wordt vergroot.
  • Festivals, voorstellingen en evenementen gericht op jongeren moeten ruim baan krijgen in onze gemeente.
  • De gemeente moet het gebruik van de evenementenkalender op de gemeentewebsite verder promoten.

Cultuureducatie

Cultuureducatie draagt bij aan kennisoverdracht, persoonlijke ontwikkeling en faciliteert deelname aan de maatschappij. Het stelt mensen in staat om hun talenten te ontplooien, kennis te laten maken met kunst en cultuur en leert ze gevoelens uit te drukken en deze betekenis te geven.

• Kinderen van minder welvarende ouders moeten ook de kans krijgen om lid te worden van muziek- en andere culturele verenigingen. Daarom ondersteunt D66 het Jeugdfonds voor Cultuur, zodat elk kind creatief bezig kan zijn.
  • Stichting Menswel is onder meer verantwoordelijk voor de uitvoering van cultuureducatie in de gemeente Echt-Susteren. Daarnaast zijn er nog andere aanbieders, zoals muziekschool Myouthic, welke cultuuronderwijs aanbieden. D66 vindt dat de gemeente continu in gesprek moet blijven met alle betrokkenen omtrent cultuureducatie om zo goed aan te kunnen sluiten op de vraag van inwoners.

Lokale omroep

• D66 is voorstander van het behoud van Streekomroep Limburg 2 (SOL2) in Echt-Susteren. Bovendien ondersteund D66 de nieuwsvoorziening van SOL2 via sociale media om een groter publiek te bereiken. De lokale omroep vervult een belangrijke rol op het gebied van de lokale nieuwsvoorziening en is belangrijk voor het publieke debat. Deze professionals en vrijwilligers verdienen onze ondersteuning.