Indrukwekkend kunstwerk tegen zelfdoding jongeren moet permanente plek krijgen in Den Haag

Zelfdoding is doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren en Den Haag heeft het hoogste aantal zelfdodingen onder jongeren van de grote steden. De eerste stap om dat tegen te gaan, is door suïcide bespreekbaar te maken. Het rondreizende standbeeld Stille Strijd doet dat, en daarom wil D66 het beeld een permanente plek aanbieden in Den Haag. Anno Fekkes: “We moeten zelfdoding onder jongeren bespreekbaar maken. Dat is een belangrijke eerste stap om levens te redden.”

Stille strijd tegen zelfdoding
In de strijd tegen zelfdoding kwam het rondreizende beeld #StilleStrijd in december naar Den Haag. Het levensgrote en aangrijpende beeld van een depressieve jongere in een knalgele jas grijpt de aandacht op elke plek waar het rondreizende beeld terechtkomt. Even leek het erop dat het beeld Den Haag zou overslaan, maar D66 heeft ervoor gezorgd dat het beeld toch naar Den Haag is gekomen. Inmiddels is het beeld verder gegaan met zijn reis door Nederland. Maar kunstenaar Saskia Stolz heeft aangegeven dat ze medio 2025 een permanente locatie zoekt voor het beeld. D66 wil het beeld graag een permanente plek bieden in Den Haag.

Een beeld dat je niet loslaat

“Stille Strijd grijpt de aandacht en laat je niet los. Het brengt mensen samen en in Maastricht werden zelfs bloemen aan de voet van het beeld gelegd”, zegt Anno Fekkes. “Kunst die je doet nadenken is kunst die niet alleen mooi is, maar ook echt nodig is. Stille Strijd is zo’n beeld“, ziet woordvoerder cultuur Andrew van Esch.

Maak het onbespreekbare bespreekbaar
“Het mooiste zou zijn als we een plek voor dit beeld kunnen vinden waar veel mensen, en zeker veel jongeren, het beeld kunnen zien”, zegt woordvoerder buitenruimte Dennis Groenewold. “Bijvoorbeeld bij de Haagse Hogeschool, de campus van de Universiteit Leiden of een andere onderwijsinstelling”. “Dit beeld maakt iets bespreekbaar wat bijna onbespreekbaar is en dat is een belangrijke stap om levens te redden”, aldus raadslid Marije Mostert. “Zo blijven we een stad waar we elkaar helpen en iedereen vrij en zichtbaar zichzelf kan zijn.”