Het akkoord uitgelicht: Den Haag toegankelijk voor iedereen

Marieke van Doorn - Beeld: Martijn Beekman

Het nieuwe akkoord van de brede coalitie van D66, GroenLinks, PvdD, PvdA, CDA en Denk staat boordevol ambitieuze ideeën. Daarom lichten we een paar plannen uit, zoals hoe we ervoor zorgen dat Den Haag voor iedereen toegankelijk is.

“Den Haag is van ons allemaal, maar toch kan niet elke Hagenaar overal in Den Haag komen. Als je een beperking hebt kunnen de kleinste dingen een groot obstakel worden. Een stoep zonder op- of afrit, een blindegeleidelijn die je door een berg fietsen heen leidt, openbaar vervoer dat alleen werkt voor mensen met twee werkende benen”, zegt Marieke van Doorn. Daarom is toegankelijkheid een belangrijk onderdeel van het nieuwe coalitieakkoord.

Bij alle projecten in de buitenruimte is toegankelijkheid het uitgangspunt en expliciet onderdeel van de planvorming, waarbij we ervaringsdeskundigen en experts zullen betrekken. Bovendien komt er een toegankelijkheidscoördinator aan, die erop toeziet dat toegankelijkheid altijd een serieus onderdeel is van de inrichting van de stad en het maken van nieuw beleid.

Ook worden sporthallen, natuurgebieden en culturele instellingen toegankelijk voor iedereen. In de cultuursector dragen we bijvoorbeeld bij door het stimuleren van fysieke aanpassingen aan gebouwen, het aanpassen van de website of het inzetten van een gebarentolk tijdens culturele programmering.

Van Doorn: “Pas als Den Haag voor iedereen toegankelijk is, is Den Haag de stad van ons allemaal”

Meer leren over onze plannen?
Alle hoogtepunten uit het coalitieakkoord staan hier