Goed nieuws voor de lokale democratie: Meer stembureaus worden voor iedereen toegankelijk

Marieke van Doorn - Beeld: Martijn Beekman

Iedereen met stemrecht moet kunnen stemmen. Daarom is het extra pijnlijk als iemand in een rolstoel zit of op een andere manier slecht ter been is, het stembureau niet in kan om te stemmen. Op aandringen van D66-raadslid Marieke van Doorn heeft de burgemeester toegezegd het aantal ontoegankelijke stembureaus terug te dringen.

“In een democratie moet iedereen kunnen stemmen. Ook als je in een rolstoel zit of slecht ter been bent”, zegt fractievoorzitter Marieke van Doorn. Daarom kan het eigenlijk niet zo zijn dat sommige stembureaus alleen door sommige mensen gestemd kan worden. Bijvoorbeeld omdat het pand geen hellingplaat heeft om een drempel over te komen. “Vrijwel alle stembureaus zitten in openbare gebouwen, die zouden al voor iedereen openbaar moeten zijn”. Den Haag scoorde onder het landelijk gemiddelde wat betreft de toegankelijkheid van stembureaus.

Burgemeester in actie
Op aandringen van Van Doorn heeft de burgemeester toegezegd het aantal ontoegankelijke stembureaus terug te dringen. Hij richt daarbij zelf op een vermindering van 1/3de. Ook heeft de burgemeester toegezegd dat de Haagse gemeenteraad een lijst moet goed-, of afkeuren van stembureaus die niet toegankelijk zijn voor iedereen.  “Een stap in de goede richting, maar we zijn er nog niet”, aldus Van Doorn. “We zijn pas een democratie voor iedereen, als iedereen zijn stem goed kan uitbrengen”.