Eerste openbare fractievergadering in Den Haag druk bezocht

Beeld: Marten Kooistra

Geen besloten vergadering in een kamertje op het stadhuis, maar gewoon in de buurt vergaderen met de buurtbewoners erbij. Met dat idee vergadert de Haagse D66 fractie vanaf nu elke maand op een andere plek in de stad. De eerste openbare fractievergadering was afgelopen maandag in het Regentessekwartier, met een flinke opkomst en een divers publiek. Fractievoorzitter Marieke van Doorn: “Het laat zien dat buurtbewoners heel graag meepraten over de toekomst van hun buurt. Door naar bewoners toe te komen, verlagen we de drempel naar de gemeente!”

Buurtbewoners en belangstellenden kregen tijdens de openbare fractievergadering alle gelegenheid om problemen aan te kaarten, ideeën te bespreken of vragen te stellen aan de raadsleden van D66. “In deze buurt zijn we al hard bezig om de overconcentratie van coffeeshops tegen te gaan en werken we met de speciale aanpak tegen ondermijning van mijn voorganger Hanneke van der Werf”, aldus Van Doorn. “Daarom wilden we in deze wijk starten om met bewoners te kijken hoe het gaat met de wijk”.

Diverse groep, verbonden door de wijk
Alle bewoners van Regentesse en omstreken waren welkom, ongeacht of ze D66-lid of D66-stemmer zijn of niet. De opkomst was flink en divers, van buurtmoeders die met hun kinderen kwamen, tot ondernemers en bewoners van initiatieven uit de buurt. “De groep bewoners was divers, maar iedereen was verbonden door hun wijk. Iedereen had ideeën om het Regentessekwartier nog beter te maken”, aldus Van Doorn. Het is in haar ogen dan ook zeker niet de laatste openbare fractievergadering. “In plaats van alleen over de stad te praten, praten we met de stad. Want alleen samen met de bewoners maken we de beste beslissingen.”