D66: Beschermen natuur en bestrijden woningnood kan alleen met zero-emissiezone

Beeld: Ivo van Beek

De Haagse natuur en de bestrijding van de woningnood staan onder grote druk door stikstof. De zero-emissiezone die is voorgesteld is daarom niet alleen wenselijk, maar noodzakelijk. Raadslid Yousef Assad: “Deze stap is noodzaak voor de toekomst van onze stad, en deze stap maken we samen met bewoners en ondernemers”.

Dit is noodzaak

De stikstofcrisis bedreigt niet alleen onze Haagse bossen, parken en duinen maar het bedreigt ook de woningbouw. Woordvoerder klimaatzaken Yousef Assad: “Zonder maatregelen richten we onherstelbare schade toe aan de Haagse natuur en bedreigen we dieren en plantensoorten met hun voortbestaan. Dat is onaanvaardbaar”. “Stikstofuitstoot zorgt al voor vertraging bij de bouw van duizenden woningen en vertraging dreigt voor nog eens 22.000 woningen”, zegt woordvoerder stadsontwikkeling Joren Noorlander.

“Tegen ondernemers die zich zorgen maken, zeg ik dit: de overheid
komt met ruime pakketten om te helpen”

Yousef Assad

Maximaal resultaat, minimaal gevolg

D66 is blij om te horen dat uit onderzoek is gebleken dat het voorstel haalbaar is en dat in het algemeen er draagvlak is voor de zero-emissiezone bij de ondernemers. “Deze maatregelen bereiken de maximale positieve resultaten met de meest minimale gevolgen voor normale Hagenaars”, aldus Assad. “Niet alleen beschermen we zo de natuur en de woningbouw, maar pakken we ook luchtvervuiling, geluidsoverlast en CO2-uitstoot aan!”

Deze stap maken we samen

“Tegen ondernemers die zich zorgen maken, zeg ik dit: de overheid komt met ruime pakketten om te helpen de vervuilende busjes en vrachtwagens te vervangen met milieuvriendelijke elektrische alternatieven”, zegt Assad. Er komen een overgangsperiode, vrijstellingen en ontheffingen en beleid om ondernemers voldoende tijd te geven en te helpen om te verduurzamen. “Deze stap is noodzaak voor de toekomst van onze stad, en deze stap maken we samen met bewoners en ondernemers”.