Bewoners Leidschenveen bij fractievergadering D66 – Samen praten over de toekomst van de wijk

Beeld: Dienst Stedelijke Ontwikkeling (Paul Lunenburg)

Leidschenveen-Ypenburg is een van de grootste stadsdelen van onze stad, maar de afstand tot het stadhuis is groot, letterlijk en figuurlijk. Daarom trokken de raadsleden van D66 naar dit stadsdeel om samen met bewoners te praten. In plaats van in achterkamertjes op het stadhuis te zitten, vergadert de fractie een keer in de maand in het openbaar met buurtbewoners. Fractievoorzitter Marieke van Doorn: “Alleen samen met de bewoners maken we de beste beslissingen!”

Buurtbewoners en belangstellenden kregen tijdens de openbare fractievergadering alle gelegenheid om problemen aan te kaarten, ideeën te bespreken of vragen te stellen aan de raadsleden van D66. Hoewel de meeste bewoners hun stadsdeel met liefde hun thuis kunnen noemen, zijn er genoeg dingen waar de gemeente te weinig aandacht voor heeft. De punten die bewoners opbrachten worden door de fractie meegenomen en waar mogelijk snel omgezet tot actie.

Van verkeer tot cultuur
Zo maken de meeste inwoners zich zorgen over hoe de rustige woonwijken iets kunnen bieden voor het groeiende aantal jongeren. Joren Noorlander, de woordvoerder Leidschenveen-Ypenburg: “Nu door de woningnood helaas meer jongeren steeds langer thuis moeten blijven, neemt de vraag naar goede uitgaansgelegenheden bijvoorbeeld toe”. Jongeren pakken gelukkig gemakkelijk de fiets naar Den Haag of Delft, maar toch moet er in het stadsdeel zelf meer te bieden zijn. Noorlander: “Natuurlijk moeten we alles op alles zetten om ook deze jongeren een woning te geven. Maar ook dan geldt dat er in dit stadsdeel meer te doen mag zijn voor jongeren”. Hetzelfde geldt voor goede sportplekken en meer culturele plekken. Andere grote zorgen waren er natuurlijk rondom het verkeer. De autowegen zijn te vaak te druk en zeker rondom scholen is het verkeer nog niet veilig genoeg.

Verbonden door de wijk
De openbare vergaderingen van D66 zijn uniek, omdat geen enkele andere partij zo openhartig samen met bewoners praat. Alle bewoners van Leidschenveen-Ypenburg waren welkom, ongeacht of ze D66-lid of D66-stemmer zijn of niet. Iedere buurtbewoners heeft het recht om mee te praten. Marieke van Doorn: “In plaats van alleen over de stad te praten, praten we met de stad. Want alleen samen met de bewoners maken we de beste beslissingen.”