Vertrek Marijke Vuik en installatie Brendan Analikwu

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 22 december vond bij D66 Delft een wisseling van de wacht plaats. Raadslid Marijke Vuik gaf vanwege haar nieuwe functie als voorzitter van het landelijk bestuur van Koninklijke Horeca Nederland haar zetel op. Commissielid Brendan Analikwu werd geïnstalleerd worden als raadslid van de gemeente Delft.

Afscheid
Marijke Vuik

Sinds afgelopen maart heeft Marijke zich vol enthousiasme ingezet als raadslid voor D66 Delft. Zo heeft ze als portefeuillehouder onderwijs voor elkaar gekregen dat met ingang van schooljaar 23/24 de gemeente één dag per week schoolfruit gaat financieren op basisscholen in Delft. In de periode daarvoor was zij als campagneleider de drijvende kracht achter de groei van D66 Delft naar 6 zetels. Helaas komt aan haar rol als raadslid nu een einde. Als eigenaar van café Het Klooster en biercafé Doerak is horeca al jarenlang haar passie en haar nieuwe functie voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland sluit daar dan ook naadloos bij aan. Het bestuur en de fractie van de Delftse D66 afdeling bedanken Marijke voor haar inzet en wensen haar heel veel succes in haar nieuwe functie.

Beeld: Harjo Schuurman

Installatie
Brendan Analikwu

Brendan Analikwu is master student toegepaste wiskunde aan de TU. Sinds de verkiezingen van maart was Brendan als commissielid al betrokken bij de raad. Zo heeft hij schriftelijke vragen gesteld over studentenhuisvesting en de Delftse klimaatdoelen. In die periode heeft Brendan ook het initiatief genomen voor een amendement op de begroting voor 2023. Met dat amendement is er een verdubbeling gekomen van het budget voor het onderzoek naar het Delfts slavernijverleden. “Het is een ontzettende eer om nu als raadslid mijn werk voort te zetten. Ik wil mij blijven inzetten voor een stad die haar rol pakt in de strijd tegen klimaatverandering en werkt aan een eerlijke toekomst voor iedereen,” aldus Analikwu.

Beeld: Sivan Maruf