Delflandplein: voetgangers en fietsers op 1

Vorige week sprak de commissie over het Delflandplein. Er ligt een onderzoek met aanbevelingen om het plein veiliger te maken. D66 zet de voetganger en fietser op de eerste plek, ook op het Delflandplein. Raadslid Boris van Overbeeke: “Maatregelen om het plein veiliger te maken moeten hand in hand gaan met de fietsaantrekkelijkheid.”

De straat weer voor de mensen

D66 kiest voor een gezonde straat met schone lucht. In onze volle stad kan de straat niet meer alleen de plek zijn waar auto’s zo snel mogelijk van A naar B gaan. Wij willen een straat waar kinderen zelfstandig naar school kunnen fietsen. Een straat waar ruimte is voor groen. Van Overbeeke: “Daarom zet D66 de fietser en de voetganger op 1, ook als auto’s daardoor iets langer moeten wachten.”

Goede fietsaantrekkelijkheid Delflandplein

Er moeten maatregelen komen om het Delflandplein veiliger te maken. Wat ons betreft gaan die maatregelen niet ten koste van de fietsaantrekkelijkheid van het plein. Verreweg de meeste (bijna) ongelukken gebeuren tussen automobilisten en fietsers. De fietsers zijn daarbij de pineut. Van Overbeeke: “Maatregelen waardoor fietsers in positie inleveren ten opzichte van de auto, zoals het éénrichtingsverkeer maken van het fietspad, zijn dan echt de omgekeerde wereld.” Maatregelen moeten zich richten op het verbeteren van de positie van de kwetsbare weggebruikers. Zo maken we het plein veiliger en houden we het aantrekkelijk voor fietsers.