D66 pakt Prinses Beatrixlaan aan: weg met de barrière

D66 Delft neemt het initiatief om het zuidelijke deel van de Prinses Beatrixlaan te transformeren. “Deze asfaltbarrière versplintert onze stad en bezorgt duizenden omwonenden geluidsoverlast en luchtvervuiling,” zegt raadslid Brendan Analikwu. Op de raadsvergadering van 16 mei diende hij een motie in om de weg te versmallen en de snelheid te verlagen, een verandering die het woongenot voor omwonenden aanzienlijk zal verbeteren.

Ruimte voor leven, niet alleen voor verkeer

Volgens het Masterplan Kop van de Buitenhof kan het aanpassen van de Beatrixlaan meer voor woningen creëren. “Met deze ingreep maken we het gebied niet alleen aantrekkelijker, maar verbinden we ook de wijken Buitenhof en Voorhof met elkaar,” benadrukt Analikwu. De aanpassing van de Beatrixlaan vermindert ook de geluidsoverlast, een langdurige klacht van de omwonenden.

Van Beatrixlaan naar Beatrixpark

De geplande halvering van de Beatrixlaan creëert ruimte voor meer groen. “Onze stad wordt warmer; we hebben groene ruimtes nodig die verkoelen en waar onze inwoners kunnen ontspannen,” aldus Analikwu. Deze herinrichting zal de aangrenzende wijken bovendien een extra uitweg bieden, wat de toegankelijkheid vergroot.

Veiligheid en bereikbarheid voorop

In 2021 stelde toenmalig D66 raadslid Boris van Overbeeke al voor om een halvering van de weg te onderzoeken. De evaluatie van de tijdelijke versmalling toonde aan dat het verkeer de veranderingen aankan. “Door de weg permanent aan te passen, verbeteren we niet alleen de bereikbaarheid van essentiële voorzieningen zoals het ziekenhuis en scholen, maar we verhogen ook de veiligheid en het woongenot in Delft,” stelt Analikwu. Na de aanpassingen kan het Pierre van Hauweviaduct  vervangen worden door een gelijkvloerse kruising. Zo halen we een barrière weg en verbinden we de stad.

D66 blijft zich inzetten voor een duurzame en leefbare stad.