Delft heeft snel schone lucht nodig voor betere gezondheid

D66 Delft heeft een voorstel ingediend om de Delftse luchtkwaliteit te verbeteren. Raadslid Janne Gerritsen: “Het is tijd om de stap van praten naar handelen te zetten. We moeten nu actie ondernemen om de luchtkwaliteit te verbeteren voor onze gezondheid. Laten we ons niet langer verliezen in rapporten en cijfers, maar overgaan tot concrete maatregelen.”
D66 heeft vorige week samen met STIP en de ChristenUnie in de gemeenteraad van Delft een motie ingediend om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het voorstel verkreeg een meerderheid. Uit een recent GGD-rapport blijkt namelijk dat onze luchtverontreiniging vergelijkbaar is met het meeroken van vijf sigaretten per dag. Gemiddeld gezien is de luchtkwaliteit van Delft er slechter aan toe dan in de rest van de regio.

Delftenaren leven een maand korter

Gerritsen licht toe: “De gezondheid van onze inwoners staat voorop. Het GGD-rapport toont aan dat één op de vijf hartinfarcten hier te wijten is aan luchtvervuiling en mensen leven in onze regio gemiddeld een maand korter door de slechte luchtkwaliteit. Reden tot zorg, en vooral: Delftse actie.”

Niet blijven hangen in rapporteren

De GGD riep op tot lokale maatregelen, omdat die de meeste impact hebben op de luchtkwaliteit. Het voorstel van Gerritsen roept het college op om versneld aan de slag te gaan, en daarbij te denken aan versnelde invoering van milieuzones en het weren van vervuilende tweetakt-scooters uit de binnenstad. Deze maatregelen staan op de planning, maar worden gefaseerd of pas in 2040 ingevoerd.

Schoner en gezonder Delft

De motie heeft brede steun binnen de gemeenteraad gekregen. Gerritsen: “Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Samen kunnen we zorgen voor een schoner en gezonder Delft.”