Een vangnet blijft nodig

De komende jaren krijgt de verandering in het sociaal domein verder vorm. De ervaringen van de afgelopen jaren geven ons steeds meer inzicht in de werking van het systeem en de zorginhoudelijke en financiële effecten. Op basis van deze input blijft D66 toezien op bijsturing van het beleid van de gemeente.

Uitgangspunten voor bijsturing van de gemeente

• Ga uit van eigen kracht van mensen
  • Voorkom bureaucratie
  • Laat mensen zo veel mogelijk zelf kiezen waar ze ondersteuning krijgen
  • Koop zorg slim in, houdt de financiën beheersbaar
  • Integrale samenwerking: verbinding tussen sport, bewegen, zorg, welzijn en cultuur

Raak niet verstrikt in het sociaal vangnet

Als iemand in het sociaal vangnet terechtkomt, mag dat geen doolhof worden. Wanneer een inwoner ondersteuning nodig heeft, moet dat simpel en doeltreffend zijn. We willen niet dat iemand er voor doorgeleerd moet hebben om hulp te vinden. Omdat we weten dat de praktijk weerbarstiger is, wil D66 een zaaksysteem introduceren waarbij aan iedereen een case manager wordt toegewezen die hem in het hele traject bijstaat. Niemand wordt van het kastje naar de muur gestuurd en menselijk contact staat voorop.

Wanneer een inwoner bij de gemeente aanklopt voor (financiële) hulp mag de beoordeling geen 6 weken duren. Dit soort doorlooptijden moeten veel realistischer worden. En als deze tijd echt nodig is om het proces bij de gemeente te doorlopen, moet dat worden versimpeld.

Schuldhulpverlening

Met de wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) is vroegsignalering van schulden vanaf 1 januari 2021 een wettelijke taak van de gemeente. Binnen de gemeente Baarn moet hier meer focus op komen zodat we kunnen voorkomen dat inwoners in veel grotere geldproblemen komen.

Terugdringen van eenzaamheid

De coronacrisis heeft ons niet alleen laten zien dat we niet voorbereid waren op een gezondheidscrisis van deze omvang, maar ook blootgelegd hoe belangrijk een sociaal vangnet voor je gezondheid is. De eenzaamheid onder verschillende groepen is toegenomen.
D66 is enthousiast over het programma ‘Eén tegen Eenzaamheid’ en wil dit graag voortzetten in de komende raadsperiode met specifieke activiteiten en subsidies.