Bestuur D66 reageert op overstap Jelle Jonkers

Het bestuur van D66 reageert op het besluit van Jelle Jonkers om zich aan te sluiten bij de VVD.

Toen de heer Jonkers, onze voormalig fractievoorzitter en lijsttrekker, aan het begin van deze raadsperiode aankondigde D66 te verlaten, was dat natuurlijk een grote schok voor ons. Toch zijn we heel tevreden als we nu terugkijken op het afgelopen jaar. Onze fractie en steunfractie houdt zich goed staande en het D66-geluid klinkt helder in de raadzaal.

Na een periode van zelfstandig raadslid, heeft de heer Jonkers besloten zijn zetel mee te nemen naar de VVD. Ondanks dat dit wettelijk gewoon mag, is hier wat ons betreft sprake van kiezersbedrog. Natuurlijk zijn er stemmers die persoonlijk op de heer Jonkers hebben gestemd. Maar veel kiezers stemmen op de nr. 1 van de kieslijst, waarmee ze geen voorkeursstem aan de heer Jonkers hebben gegeven. Die stemmen gaan nu naar de VVD. Wij betreuren deze situatie, maar zullen ons vol in blijven zetten om ook deze D66-stemmers te blijven vertegenwoordigen.