Dienstverlening op menselijke schaal: vriendelijk, behulpzaam en professioneel
De gemeente is niet alleen een bestuursorgaan, maar zorgt ook met belangrijke dienstverlening voor inwoners en bedrijven. In onze vrije samenleving met kwetsbare groepen zoals oudere mensen, mensen met taalachterstand, mensen die niet digitaal vaardig zijn is de behoefte aan verbindingen groot. De gelijke positie van eenieder, en ruimte voor eigen waarden en vrijheid is niet voor iedereen even gemakkelijk. De drempel om in contact te komen met de gemeente kan nog steeds hoog worden ervaren.
D66 vindt het belangrijk dat de gemeente oog houdt voor persoonlijk contact met haar inwoners. Enkel online contact gaat ten koste van mensen die minder digitaal onderlegd zijn. D66 hecht aan voldoende mogelijkheden voor persoonlijk contact met een medewerker, die weet heeft van je situatie, die hoort wat je zegt. Gemeentelijke panden en andere openbaar toegankelijke gebouwen moeten daarom ook voor iedereen fysiek toegankelijk zijn zoals vastgelegd in het Internationaal Mensenrechtenverdrag van de Verenigde Naties.
Het college van burgemeesters en wethouders dragen dit belang ook uit. Een open wethoudersspreekuur, waar iedereen welkom is draagt bij aan een gemeentebestuur dat open staat voor geluiden uit de samenleving.
Het Klant Contact Centrum kan een persoonlijker uitstraling krijgen met de naam ACC (Apeldoorns Contact Centrum).