Mobiliteitshubs

D66 steunt de plannen voor mobiliteitshubs omdat ze zorgen voor meer ruimte om te wonen, spelen en ontmoeten. De gemeente kijkt goed naar de kosten en risico’s, maar de cijfers zijn positief en geven vertrouwen voor de toekomst. De mobiliteitshub bij de Weezenlanden is het meest ingewikkelde project, maar wordt goed gevolgd en past binnen de grotere strategie. Met regelmatige updates kan de nieuwe raad straks goed besluiten nemen. Deze investeringen helpen Zwolle om een leefbare en toekomstgerichte stad te blijven.

Hieronder leest u de bijdrage van ons raadslid Mark aan het debat over het financiële perspectief Adaptieve Ontwikkelstrategie Mobiliteitshubs en de kredietwijziging voor de mobiliteitshub Weezenlanden-Noord.

Een investering in
een toekomstbestendig
Zwolle

Vorig jaar stelden we de adaptieve ontwikkelstrategie voor mobiliteitshubs vast. D66 was – en is – een voorstander van de keuze die de strategie meebrengt; namelijk om gemeenschappelijkheid in de openbare ruimte voor te laten gaan op privéruimte. Zowel op korte als lange termijn creëert deze strategie ruimte voor wonen, groen, ontmoeten en spelen.  
 
Met de herijking van het financieel perspectief die vanavond voorligt, zijn de doelstellingen van bereikbaarheid en leefbaarheid overeind gebleven, dat vinden we goed. Het gaat immers om een investering in een toekomstbestendig Zwolle. Gedurende het proces is er nog ruimte om aanpassingen te doen. De herijking biedt duidelijkheid op het langjarig financieel perspectief voor de gemeente en het geeft ontwikkelaars en corporaties helderheid over hoe zij hun woningbouwplannen kunnen insteken. De complimenten die we destijds gaven voor de insteek geven we nu ook bij de verdiepingsslag die is gemaakt.

Comfort door overzicht

Daarbij moeten we wel opmerken – net als vorig jaar – dat de uit te voeren investeringen niet zonder risico zijn. Dat hoeft ook niet, het is een bewuste keuze geweest om als gemeente de exploitatie in eigen hand te houden. De actualisatie biedt gunstige exploitatiecijfers en het college maakt inzichtelijk dat risico’s in beeld zijn én dat ze weet op welke manier nog invloed uitgeoefend kan worden. Het biedt ons comfort dat we een traject met deze complexiteit en lange termijn kúnnen overzien.

Het college wil de raad halfjaarlijks updaten via de planning & control cyclus. Maar door de verkiezingen is er in 2026 geen perspectiefnota, waarmee dat doorschuift naar de begroting. In komend voorjaar zijn er echter belangrijke mijlpalen rond de mobiliteitshub Weezenlanden zijn, die ook van invloed kunnen zijn op de financiën van de hubstrategie. Wij denken dat een update voor de zomer (bijvoorbeeld in een infonota) de nieuwe raad helpt in aanloop naar de begroting.

Bij de mobihub Weezenlanden is de vraag voor aanvullend krediet van in totaal 7,2 miljoen voor nu de belangrijkste vraag om bij stil te staan. Het was vooraf duidelijk dat dit project van alle hubs het meest complex zou zijn en meerdere risico’s met zich meebrengt. Met de verdiepingsslag op data en variabelen rond dit project beoordelen wij dat de ambtelijke organisatie ‘in control’ is. De risico’s die zich voordoen (zoals stijgende kosten) kunnen worden opgevangen in de stadsbrede parkeerexploitatie en er zijn aanpassingen gedaan in het ontwerp. Voor de hubstrategie betekent het dat er voor later te ontwikkelen hubs nog ruimte is om keuzes te maken die meerkosten moeten opvangen.  
 
De samenhang tussen de hub Weezenlanden en de hubstrategie is dus onlosmakelijk. Goed dat we ze ook op die manier bespreken. Zonder strategie zou de hub in de huidige vorm er niet zijn gekomen denken wij. En zonder de vraagstukken van deze hub zou de strategie misschien niet zo vergaand uitgewerkt zijn. De vraag die dan nog resteert, is of de financiën van dit eerste en meest complexe project de adaptieve ruimte al heeft verbruikt. Wij lezen dat de huidige aanvullende kredieten binnen de exploitatie opgevangen kunnen worden, waarmee de achterbank in de Strategische Investeringsagenda nog steeds beschikbaar is. Met de ervaringen die we opdoen vanuit de complexiteit van de Weezenlanden hub, verwachten wij dat de opgedane ervaringen in combinatie met de resterende ruimte voor adaptiviteit bij de andere ontwikkelingen profijt zullen opleveren in de ontwikkelprocessen.

Ik sluit af. Het ging vanavond over twee pittige financieel-technische stukken. Met veel variabelen, geld en ook risico’s. Maar het zijn ook en vooral bijdragen aan de strategie die het mogelijk maakt te investeren in een leefbaar en toekomstbestendig Zwolle, dat vinden wij de risico’s waard.