Motie artikel 1 van de grondwet

Beeld: GWB

Bij de algemene beschouwingen dienden we een motie in om de tekst artikel 1 van de grondwet voor iedereen goed zichtbaar te maken in ons gemeentehuis. Discriminatie mag niet maar het komt wel voor, ook in West Betuwe. In ons lokale anti discriminatie beleid kunnen nog flinke stappen gezet worden. Er is ook budget voor antidiscriminatiebeleid, de menskracht lijkt te ontbreken. Onze oproep aan het college was om hier zo spoedig mogelijk een oplossing voor te vinden. Niet iedereen stemde hier mee in. De fracties van Leefbaar Lokaal Belang WB, VVD en een lid van het CDA vonden dit overbodig. Iedereen weet toch dat er niet gediscrimineerd mag worden, was hun stellingname. Rita is ambassadeur van Vizier (het antidiscriminatie meldpunt van de gemeente West Betuwe), een functie die zij namens de raad samen met collega’s Gerrit de Jong van Dorpsbelangen en Richard Hoogveld van de PvdA vervuld, en weet hoe belangrijk het is om dit antidiscriminatie beginsel onder de aandacht te brengen. Gedrieën overhandigden zij de voor antidiscriminatiebeleid verantwoordelijk (D66) wethouder alvast een afbeelding van artikel 1 van onze grondwet met de tekst: Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.