Betrokken en transparante overheid

Beeld: Gemeente Vlaardingen

Democratie begint dicht bij huis. Vlaardingers moeten merken dat hun stem ertoe doet, niet alleen tijdens verkiezingen, maar ook in de manier waarop de gemeente besluiten neemt. Te vaak ervaren inwoners afstand tot het stadhuis: beleid lijkt ver weg en informatie is lastig te vinden. D66 wil dat inwoners in alle wijken kunnen meedenken en meebeslissen over plannen die hun leefomgeving raken. Daarbij is het belangrijk dat de gemeente duidelijk en in begrijpelijke taal communiceert, en dat bestuurders zichtbaar en aanspreekbaar zijn.

Voor D66 is transparantie meer dan open data publiceren. Het gaat erom dat mensen begrijpen hoe besluiten tot stand komen, dat fouten eerlijk worden erkend en dat inwoners weten waar ze terechtkunnen. Wij willen een bestuur dat betrouwbaar, toegankelijk en bereid is om samen te werken met inwoners en maatschappelijke organisaties.

Standpunten

● Burgerfora en wijkpanels: We organiseren burgerfora op basis van loting en laten inwoners meedenken over grote besluiten en lokale plannen.

● Buurtbudgetten: Inwoners krijgen zeggenschap over een deel van het gemeentebudget om hun wijk groener, veiliger of socialer te maken.

● Tijd is geld: Allerlei projecten en initiatieven die binnen de gemeente worden uitgevoerd vertragen. Vertraging leidt tot hogere kosten en kwaliteitsverlies. We willen niet alleen strenger zijn op de financiën, maar ook op de planning en de vertraging daarvan.

● Uitdaagrecht en recht op samenwerking: Bewoners en organisaties krijgen de kans om gemeentelijke taken over te nemen of samen met de gemeente uit te voeren, wanneer zij denken dit beter of efficiënter te kunnen.

● Eerlijk communiceren: We gebruiken begrijpelijke taal (B1-niveau) in brieven, websites en besluiten, zodat alle inwoners mee kunnen doen. Van ons eigen programma maken we ook een direct duidelijke versie.

● Transparante besluitvorming: De gemeente publiceert duidelijke samenvattingen van raadsvoorstellen, met uitleg over de keuzes en gevolgen. Ook komt er een ‘track & trace’-systeem waarmee inwoners kunnen volgen hoe besluiten tot stand komen.

● Toegankelijk bestuur: Inwoners hebben recht op persoonlijk contact met een ambtenaar, zonder eindeloos doorverwezen te worden. Ook buiten kantooruren moet de gemeente bereikbaar zijn, bijvoorbeeld doordat de publieksbalie ook ‘s avonds open is.

● Open gemeente: Data, software en algoritmes die met publiek geld zijn ontwikkeld, zijn in principe openbaar. Algoritmes worden alleen gebruikt met menselijke controle en ze worden waar mogelijk zonder persoonskenmerken zoals leeftijd, geslacht, nationaliteit, geboorteland en etniciteit gebruikt.

● Recht op vergissen: Inwoners die een fout maken in contact met de gemeente krijgen de kans dit te herstellen in plaats van direct een boete of sanctie te krijgen.

● Sterke lokale democratie: We versterken de rekenkamer zodat de gemeenteraad effectief kan controleren. Daarnaast investeren we in de lokale journalistiek, zonder de onafhankelijkheid aan te tasten, bijvoorbeeld via een onafhankelijk fonds.

● Inclusieve participatie: We zorgen dat ook jongeren, mensen met een beperking en inwoners die minder snel gehoord worden actief betrokken worden bij beleid, bijvoorbeeld via gerichte bijeenkomsten of samenwerking met scholen en buurthuizen.