D66 stelt vraag over onderwijs aan kinderen uit Oekraïne

D66 vindt onderwijs belangrijk voor alle kinderen, dus ook voor gevluchte kinderen. Naar aanleiding van de raadsinformatiebrief van 24 maart 2022 inzake de opvang voor vluchtelingen uit Oekraïne, heeft Maud Veraar aan het College van B&W gevraagd waarom scholing zo lang op zich laat wachten.

Beeld: D66

School belangrijk

In Rhenen en Ederveen is onderwijs al gestart. Vrijwilligers in Veenendaal zorgden ervoor dat woningen in no time werden ingericht en allerlei fantastische initiatieven werden supersnel uit de grond gestampt. Ook zijn er meerdere vrijwilligers beschikbaar om te helpen bij het vertalen. Maar juist school is zo belangrijk voor de integratie en biedt structuur en rust aan de (met name) moeders.

,,Ik ben echt wel trots op de Veense gemeenschap als ik zie hoe de Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. Maar waarom is dit nog niet van de grond gekomen?’’, wilde Maud Veraar (D66) graag weten.

De Burgemeester antwoordde dat er nog geen datum bekend is maar dat er achter de schermen hard gewerkt wordt, maar dat een exacte datum nog niet bekend was en dat school geen veredelde kinderopvang mag zijn, maar goede scholing moet bieden. Daarmee zijn wij het als D66 uiteraard helemaal eens en we zullen de ontwikkelingen op de voet volgen.

Nagekomen bericht 15 april:

Kinderen uit Oekraïne zijn voor een deel al naar school. Dit laat burgemeester Gert-Jan Kats weten aan D66. Maud Veraar had hierover vragen gesteld in de raadscommissie en inmiddels heeft de raad een update gekregen over de opvang van de vluchtelingen in Veenendaal.

Lees verder in de Rijnpost