D66 en JD lanceren Actieplan Mentale Gezondheid Studenten

Beeld: D66 Utrecht

De mentale gezondheid van de Utrechtse studenten staat zwaar onder druk. Een kwart van de Utrechtse jongvolwassen kampt met psychische klachten. D66 Kandidaat-raadsleden en studenten Isabelle Booij en Emma Dolmans: ‘Twee jaar corona en de bijbehorende lockdowns hebben de mentale problemen onder studenten alleen maar vergroot. Nu de coronamaatregelen zo goed als opgeheven zijn lanceren wij een Actieplan Mentale Gezondheid Studenten. D66 en de Jonge Democraten willen dat de gemeente Utrecht samen met onderwijsinstellingen een offensief start om de mentale gezondheid van studenten te bevorderen.’ De twee studenten organiseren daarom op vrijdag 11 maart een speeddate op de Neude om studenten op ludieke wijze met elkaar in contact te brengen en zo nieuwe vriendschappen te starten.

In Utrecht wonen meer dan 30.000 studenten, maar de mentale gezondheid van studenten gaat al tijden achteruit. Booij: ‘’Een op de drie Utrechtse jongvolwassen heeft last van depressieve klachten en de helft van de jongvolwassenen heeft stress vanwege corona. Nog schrikbarender is dat het aantal suïcides onder jongvolwassenen is toegenomen. Dit heb ik in mijn eigen omgeving ervaren en is ook niet gek als je bedenkt dat juist tijdens je studietijd je op een kleine studentenkamer zit en juist dan vrienden voor het leven maakt. Tijdens een werkbezoek over mentale gezondheid hoorden we dat er veel gebeurt bij onderwijsinstellingen, maar dat er een groot stigma heerst om te spreken over mentale gezondheid en dat er extra nodig is om de coronaschade te beperken. Daarom hebben wij dit actieplan opgesteld voor de mentale gezondheid van studenten.’’

Actieplan zorgt voor bewustwording en wil speciale dagen tijdens UITweek voor huidige studenten
Dolmans: ‘’Nu is de tijd voor de gemeente en onderwijsinstellingen om werk te maken van mentale gezondheid onder studenten om te voorkomen dat de lockdownstudenten het kind van de rekening worden.’’ D66 wil dat de gemeente een bewustwordingscampagne gaat starten met billboards in de straat en in het OV om studenten aan te moedigen elkaar te vragen naar hun mentale gezondheid. Sportvoorzieningen voor studenten moeten toegankelijker en betaalbaarder worden omdat sport bewezen helpt tegen mentale problemen. De kandidaat-raadsleden willen daarnaast ook speciale dagen tijdens de UITweek voor huidige studenten die tijdens corona de stad en alle verenigingen niet goed hebben leren kennen. Dit is een goede manier om alsnog nieuwe vrienden en de stad te leren kennen. Tot slot wil D66 een openbare locatie op het Utrecht Science Park voor vragen over mentale gezondheid en een Mental Health Week voor alle Utrechtse onderwijsinstellingen. D66 en de Jonge Democraten hebben de plannen aangeboden aan het stadsbestuur en gaan graag hierover in gesprek met de wethouder en onderwijsinstellingen.

Speeddate op de Neude voor studenten
Om het Actieplan te lanceren organiseren D66 Utrecht en de Jonge Democraten een speeddate voor studenten op de Neude op vrijdag 11 maart vanaf 14:00. Booij: ‘’Alle studenten zijn welkom op de Neude voor een drankje en we koppelen je dan graag aan een andere student met een gesprekskaartje. Zo hopen we dat studenten nieuwe mensen leren kennen en dat er vriendschappen voor het leven ontstaan!’’