Horeca, detailhandel, toerisme en evenementen
- We willen vaart maken met de verduurzaming van horeca en evenementen zoals de kermis en festivals.
- Met de ontwikkeling van het Stadsforum – groene pleinen, zitgelegenheid en gevarieerd aanbod van horeca – versterken we de aantrekkelijkheid van het kernwinkelgebied in de binnenstad. Het ondernemersfonds en binnenstadsmanagement versterken we in hun centrale rol. We zorgen voor voldoende en meerjarige financiering voor die organisaties.
- We onderzoeken de mogelijkheid tot brancheren in de Piushaven, Piusplein, Korte Heuvel en Pieter Vreedeplein om meer te kunnen sturen op het karakter van deze gebieden.
- We zijn voorstander van minder regels en meer maatwerk voor ondernemers in de horeca en retail en evenementenorganisatoren. Goed accountmanagement is daarbij cruciaal.
- We investeren in de huidige ‘nachthoreca’ zodat er ook ’s nachts meer te doen valt in Tilburg.
- We zien het MOB-complex als kansrijke locatie voor evenementen met een uniek artistiek profiel.
- We stellen een integratie van VVV en citymarketing voor, met een zichtbare locatie in de Spoorzone. We willen het budget voor citymarketing op zijn minst continueren en indien mogelijk verhogen.
- We continueren de ingezette lijn van de Tilburgse kermis naar een kermisfestival. Samen met alle partners trekken we op voor een duurzame Tilburgse kermis in de toekomst, met sfeergebieden voor verschillende doelgroepen.
- We willen toerisme hand in hand laten gaan met het belang van en voor de Tilburger zelf. We stimuleren partijen die activiteiten, tentoonstellingen of concerten bundelen rondom thema’s die voor iedereen herkenbaar en toegankelijk zijn, binnen en buiten Tilburg.
- Veel mensen werkten tijdens de coronacrisis thuis en sommige zullen ook in de toekomst meer thuis gaan werken. Daarom is het nog belangrijker dat de gemeente Tilburg zorgt dat inwoners voldoende kunnen bewegen door het maximale uit de nabije omgeving te halen. Bijvoorbeeld door wandel-, hardloop- en fietsroutes uit te zetten zoals in Moerenburg, door amateursportverenigingen te professionaliseren, maar ook door apps te promoten waar mensen elkaar kunnen ontmoeten door te gaan wandelen, hardlopen of fietsen.