Statement voor opvang van Oekraïense vluchtelingen in Teylingen

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Beeld: Gemeente Teylingen

Oekraïne is woensdag 23 februari aangevallen door Rusland, en de Oekraïense bevolking is verzeild geraakt in een nutteloze en desastreuse oorlog. Inmiddels zijn honderdduizenden mensen op de vlucht geslagen voor het oorlogsgeweld. Op zoek naar een veilige plek.

In deze gezamenlijke verklaring spreken wij als gemeentebestuur onze steun uit voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Uit solidariteit met al die mensen, jong en oud, die tegen hun wil huis en haard hebben moeten verlaten. Laten we ze helpen, door ze ook in Teylingen een veilige plek te bieden. En met elkaar gastvrij te zijn voor Oekraïense vluchtelingen.

Gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders spreken samen de bereidheid uit om in Teylingen vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen en zullen deze bereidheid kenbaar maken bij de relevante instanties. Ook zijn we in gesprek over verschillende manieren waarop we als gemeentebestuur kunnen ondersteunen bij (kleinschalige) opvang.

Onze gedachten zijn bij inwoners van Teylingen die familie, vrienden of kennissen in Oekraïne hebben en wensen hen heel veel sterkte en kracht toe in deze moeilijke tijd.

• College van burgemeester en wethouders gemeente Teylingen
  • Bart van der Ploeg, Fractievoorzitter D66 Teylingen