D66NH agendeert verder vanuit de oppositie

Op maandag 8 april namen Provinciale Staten afscheid van griffier Katja Bolt en verwelkomden interim-griffier Marcel van Dam.

PS wordt op afstand gehouden door BBB-coalitie

In het Presidium (het fractievoorzittersoverleg) op 8 april heeft D66-fractievoorzitter Sijmen Mülder – met steun van niet alleen alle oppositiepartijen – aangekaart, dat Provinciale Staten (PS) zich niet gehoord voelen door het huidige college van BBB, VVD, GL en PvdA. Voorbeelden: Het lanceren van de stikstofbank hoorde de oppositie door een artikel in het Noordhollands Dagblad – nota bene met commentaar van BBB. De debatten over het PPLG in de provinciale commissies worden tot nu toe gevoerd zonder informatie over de gebiedsprocessen. De agenda’s van provinciale commissievergaderingen blijven leeg. Er komen geen nieuwe beleidsstukken waar het debat over gevoerd kan worden. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Dus rest een oppositiepartij het stellen van vragen en het zelf agenderen van onderwerpen.

Sijmen Mülder - Beeld: KanikFotografie

D66 wil prioriteit voor natuur herstellen, beschermen en beheren

Provinciale Staten voeren per commissie een strategische agenda waarin beleidsvoorbereidende en besluitvormende voorstellen worden gepland voor bespreking in provinciale commissies, en voor debat en stemming in PS. Statenlid Krista Jansen heeft op 8 april drie vragen over de agenda gesteld: wanneer de beloofde toelichting komt over het loslaten van de doelen voor het tijdig realiseren van het natuurnetwerk in Noord-Holland (NNN), waarom de aangekondigde windladder (nieuwe criteria voor windmolens) niet meer op de agenda staat en om de geplande actieagenda wonen niet er informatie te sturen (C), maar voor bespreking te agenderen in de provinciale commissie.

Vragen stellen geeft al resultaat: De gedeputeerde stelde nu dat de doelen voor het realiseren van het natuurnetwerk nog niet geheel losgelaten zijn, maar nog niet duidelijk is wanneer PS hierover nader geïnformeerd kan worden. De actieagenda wonen wordt in ieder geval nu in september geagendeerd als bespreekstuk (B). We weten helaas nog niet wanneer de “windladder” op de agenda komt. Waarom is dat erg? Dat zet het halen van de doelen voor de energietransitie (RES) op het spel, want initiatiefnemers voor windmolenprojecten staan nu in de wachtstand. Tijdens het wachten op de ladder wordt er geen wiek bijgebouwd in Noord-Holland.

Krista Jansen - Beeld: Kanik Fotografie

Ga niet eerder van huis, want dan sluit je alleen maar eerder aan in de file!

Met CU en CDA agendeerde D66-Statenlid Emre Kanik op maandag 8 april de provinciale inzet voor de verkeerssituatie in de regio Waterland tijdens de wegwerkzaamheden vanwege het broodnodige groot onderhoud van de brug in de A7 over het Noordhollands Kanaal. Het is voor scholen, kinderdagverblijven en ziekenhuizen essentieel dat personeel op tijd op het werk is, omdat anders het onderwijs en de zorg in gevaar komt. De maatregelen om sluipverkeer en overlast voor omwonenden te voorkomen lijken gericht op verkeer naar Amsterdam, maar veroorzaken juist dat deze cruciale doelgroepen uit de regio niet op tijd op hun werk in de regio kunnen zijn. Incidenteel zijn gelukkig al enkele ontheffingen verleend zodat scholen op tijd kunnen starten.

De mantra van Rijkswaterstaat “reis niet, reis anders, reis samen” werkt niet voor deze cruciale beroepen. Voor D66 is het van het grootste belang dat de zorg, de opvang en het onderwijs ook tijdens de langdurige werkzaamheden normaal doorgang kunnen vinden. En dat is nu in gevaar.

De gedeputeerde zegde toe dat hij met Rijkswaterstaat en de gemeenten in gesprek gaat om het ontheffingsbeleid te bekijken. Daarbij heeft D66 nogmaals benadrukt dat de regio groot belang hecht om dat ziekenhuizen, scholen en kinderdagverblijven ook tijdens de werkzaamheden hun taken zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. Voor andere grote projecten in de toekomst wil de provincie samenwerkingsovereenkomsten met Rijkswaterstaat, Vervoerregio, OV-bedrijven, en gemeenten sluiten om de overlast voor de samenleving zo klein mogelijk te houden.

Emre Kanik - Beeld: D66 KJ

Schriftelijke vragen

Ook stelt D66 wanneer opportuun schriftelijke vragen aan het college over diverse actuele en urgente onderwerpen, zoals bijvoorbeeld recent over het sluiten van de homo-ontmoetingsplaats (HOP) in het Twiske door het recreatieschap, vervuiling van het Zwanenwater en drinkwaterbescherming, meer overnachtingen in NNN, gevolgen pauzeren nationaal groeifonds, PFAS in drinkwater en hoe de provincie omgaat met klimaatverandering en zeespiegelstijging. Alle vragen vind je hier op onze website

Verklaring Alle fracties hebben op 8 april een verklaring ondertekend tegen Jodenhaat en alle andere vormen van discriminatie. Het initiatief hiervoor werd genomen door de Commissaris van de Koning.