Programma natuurnetwerk

Het programma natuurnetwerk is weer vernieuwd, maar…

Krista Jansen - Beeld: KanikFotografie

NNN in 2027 af!

Voor D66 is het uiterst belangrijk dat het nationale natuurnetwerk (NNN) in Noord-Holland op tijd gerealiseerd wordt. Het moet in 2027 af zijn. Een robuuste natuur is de basis voor een gezonde leefomgeving. En die natuur willen we bewaren voor toekomstige generaties.

Woordvoerder Krista Jansen heeft daarover ernstige zorgen: “Bewaren we de natuur nog wel voor de toekomstige generaties? De financiële dekking voor de realisatie van het natuurnetwerk Nederland moet komen uit het transitiefonds. Na de verkiezingsuitslag is onzeker of en hoeveel Noord Holland mag verwachten. Dit maakt ons ongerust.”

PFAS in de duinen

Uit de stukken wordt ook duidelijk dat de duinen verontreinigd zijn met PFAS. Deze stoffen slaan neer vanuit de zee en vormen een risico voor de gezondheid van mensen en het milieu. D66 dringt weer aan op voorkomen van verontreiniging en vraag het college zich hiervoor in te zetten. Begin volgend jaar komt dit onderwerp op de agenda van de commissie.

Krista Jansen - Beeld: KanikFotografie

Zorgen over natuur

De D66 fractie stemt in met de jaarlijkse update van het programma natuurnetwerk 2024 (PNN), maar Jansen uitte in de PS-vergadering van 11 december duidelijk haar zorgen en stelde een aantal vragen – net zoals andere partijen.

De fracties in de Provinciale Staten hebben zeer uiteenlopende opvattingen over natuur. Ook is het lastig een echt antwoord uit de reactie van de gedeputeerde te ontwarren. De zorgen over de staat van de natuur zijn bij D66 niet weggenomen.
Jansen: “Er is geen financiering voor de plannen. Dat maakt het beleid wankel. Er is geen zicht op verschillende scenario’s als gevolg van de landelijke verkiezingsuitslag.” D66 zal het college nauwgezet volgen bij de afgesproken realisatie van het natuurnetwerk en het beheer van de natuur. Een voorstel van PvdA en GroenLinks om nu al te beginnen met het geven van prioriteit aan geselecteerde natuurprojecten is aangehouden. Daar zal in de commissie verder over gepraat gaan worden, maar betekent voor D66 al mogelijk een begin van het loslaten van de natuurdoelen.

Het PNN wordt geïntegreerd in het provinciaal programma landelijk gebied (PPLG). Dit zal de samenhang voor de deelgebieden van dit nationale programma ten goede komen.

Nationaal Park Duinen van Texel - Beeld: ConnyvS

Lichtpuntje

Provinciale Staten hebben een voorstel om te stoppen met de uitkoop van agrariërs en het beleid voor het landelijk gebied met betrekking tot stikstof te wijzigen in ruime meerderheid afgewezen.

Schriftelijke vragen

Vanwege onze zorgen over de financiën bij de recreatieschappen en over de bescherming van de natuur die er nu is, heeft de fractie eind december schriftelijke vragen gesteld over plannen voor meer overnachtingen in het NNN.