Point of view

Op woensdagavond 27 maart stemde de Nijmeegse gemeenteraad in met de ‘Koers voor de Binnenstad’, het visiedocument waarmee grote stappen worden gezet richting een verblijfsvriendelijk stadscentrum. Het wordt steeds meer de plek in de stad: om te ontmoeten, werken, wonen, winkelen, eten, drinken en feesten voor jong en oud. Deze nieuwe visie vraagt dus om verandering. Daarom levert de auto ruimte in en maken we meer ruimte voor voetgangers en groen.

Vanaf 21 februari organiseert raadslid Erik Verschuren elke derde woensdag tussen 10:00 en 11:00 een spreekuur over alle thema’s die de raad aangaan. Dit spreekuur wordt georganiseerd in het stadscentrum en Dukenburg.

Na jaren van zorgen en discussie heeft de gemeente Nijmegen besloten om asfaltcentrale APN aan te kopen én te sluiten. Dit betekent dat per 1 januari 2024 de productie van asfalt in Nijmegen definitief stopt. Al jaren maken de inwoners van Nijmegen-West zich zorgen over de uitstoot van de asfaltcentrale van DuraVermeer. De asfaltcentrale aan de Energieweg in Nijmegen produceert vervuilende lucht die leidt onrust en klachten bij onze inwoners.

Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Een dag waarop we stilstaan bij het feit dat de strijd voor gendergelijkheid nog lang niet gewonnen is.

D66 Nijmegen wil overgewicht bij kinderen en jongeren aanpakken met een 6-puntenplan. Hiermee willen we een leefomgeving creëren waarin gezonde keuzes maken gemakkelijker is.

Deze week presenteert het college een energiebesparingsplan om tot en met 2030 zoveel mogelijk woningen in Nijmegen te verduurzamen. Een ambitieus plan waarmee Nijmegen een belangrijke stap zet om de ambitie – een energie neutrale stad in 2045 – te realiseren. Ook is er voor het eerst daadwerkelijk gemeentelijk geld beschikbaar gesteld. Tot 2025 wordt er jaarlijks maar liefst €1,7 miljoen gestoken in energiebesparing en isolatie. Een historisch hoog bedrag, maar niet genoeg om ook op de langere

Op 15 januari 2023 zal de nieuwjaarsborrel van D66 Rijk van Nijmegen plaats vinden van 15.00-18.00 in de Waagh in Nijmegen (Grote Markt 26). Alle leden zijn van harte welkom om te proosten op een succesvol jaar.

De preventiepil om een Hiv-besmetting te voorkomen is op dit moment slecht toegankelijk. Door wachtlijsten bij de GGD Gelderland Zuid loopt een deel van onze inwoners onnodig meer risico op een besmetting. Dit is zorgwekkend, want juist deze PrEP-zorg is noodzakelijk om het aantal nieuwe Hiv-besmettingen terug te dringen. D66 vindt dat iedereen met een verhoogde kans op een Hiv-besmetting toegang moet hebben tot PrEP-medicatie. De Nijmeegse D66 fractie stelt daarom vragen aan het college om meer

Steeds meer jongeren roken een e-sigaret – in de volksmond ook wel ‘vapen’ genoemd. D66 vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. De laatste jaren heeft D66 zich ingezet om het roken in Nijmegen verder te ontmoedigen. We willen graag dat onze kinderen volledig rookvrij kunnen opgroeien. Het toegenomen gebruik van de e-sigaret onder jongeren brengt die ambitie in gevaar en vraagt daarom om extra aandacht.

Ondanks het inclusieve imago van Nijmegen blijkt uit onderzoek dat de acceptatie van de LHBTIQ+ gemeenschap per stadsdeel verschilt. Omdat zichtbaarheid essentieel is voor acceptatie en preventie willen D66, Stadspartij Nijmegen en GroenLinks een regenboogzebrapad in ieder stadsdeel.

Overvolle prullenbakken en rondslingerende plastic flessen zijn een doorn in het oog. Zelfs nu er ook voor de kleine flesjes statiegeld wordt gevraagd, weten veel mensen de inleverautomaten in de supermarkt niet te vinden. Daarom roept D66 Nijmegen het college op ‘doneerringen’ rondom prullenbakken te plaatsen.

Kinderen van ouders die zelf geen uitjes kunnen betalen, moeten juist wel op schoolreisje kunnen gaan. Dat vinden de fracties van D66, GroenLinks, Stadspartij Nijmegen, PvdA, CDA en GewoonNijmegen.nu. Voor een deel van de kinderen in Nijmegen is dat nu niet het geval. Het voorstel van D66 om de vrijwillige ouderbijdrage weer te vergoeden voor ouders die het zelf niet kunnen betalen, kan op brede steun in de Nijmeegse gemeenteraad rekenen.

Een groot aantal Nijmeegse studenten zijn ten einde raad. Zij wonen in heel slecht onderhouden particuliere studentenhuizen waar de leefsituatie ongezond en onveilig is. D66 stelt daarom komende woensdag mondelinge vragen aan het college van burgemeester en wethouders over deze slechte staat van particuliere studentenhuizen. Want als je alle mogelijke stappen al hebt ondernomen en bent ten einde raad, dan moet de gemeente je kunnen helpen.

Vanavond heeft D66 ingestemd met het initiatiefvoorstel om in beperkte mate te gaan bouwen op Veur-Lent. Dit voorstel is in lijn met de uitslag van de eerder gehouden Stadspeiling waarin de gemeente inwoners raadpleegde over hoe zij aankijken tegen verschillende opties voor woningbouw op het Stadseiland. Hoewel D66 liever meer woningen had gezien in de plannen – die hand in hand kunnen gaan met de groene longfunctie van het eiland en bovendien het karakteristieke aanzicht van Veur-Lent juist doe

Alle energie die we besparen hoeven we niet duurzaam op te wekken. Nog altijd is de isolatie in veel Nijmeegse huizen ondermaats. Dat kost kostbare energie en zorgt voor een hoge energierekening. Daarom maken we isoleren komende jaren prioriteit nummer 1 op het gebied van duurzaamheid.

Wij willen een gelijke kans voor ieder kind. Op dit moment draagt ons onderwijs daar te weinig aan bij. Deze 6 voorstellen moeten daar verandering in brengen.

De wijk waar je wieg staat is te bepalend voor welke kansen je krijgt tijdens je leven. Wij willen een gelijke kans voor ieder kind. Dat begint bij een goede start.

We gaan flink bijbouwen. Door te kiezen voor hoogbouw, te zorgen voor betere doorstroming en door verouderde woningbouw te vervangen met nieuwbouw.

De ‘war on drugs’ werkt niet. Het is tijd om totaal anders te kijken naar ons drugsbeleid. Daarom doen we 5 voorstellen voor een realistischer en liberaler drugsbeleid.

Échte oplossingen voor de bereikbaarheid van Nijmegen met de auto vragen om groots omdenken. D66 ziet maar één oplossing: investeren in een volwaardige rondweg.

Hoe vrij ben je als je niet zelfstandig je eigen wijk uit kan reizen? Goed, talrijk en betaalbaar OV is cruciaal om te zorgen dat voor iedereen reizen door, in en uit Nijmegen mogelijk blijft.

Toont 24 van 26