Raadpraat 54 – Niet van een koude kermis thuiskomen

In deze raadpraat blikken we met u terug op de raadsvergadering van 18 april 2023.

Kermis: ook in
Eind en Leveroy

In Nederweert/Budschop en Ospel wordt de kermis elk jaar georganiseerd door een kermisexploitant. In Eind en Leveroy wordt de kermis al jaren georganiseerd door lokale (horeca)ondernemers. Dit heeft tot nu toe goed gewerkt. In Eind komt er dit jaar echter geen kermis. Dat is niet omdat de lokale ondernemers het niet willen organiseren, maar omdat kermisexploitanten niet graag meer naar kleine kernen komen. Wij maken ons hier zorgen over. Ook in de kleinere kernen is de kermis een belangrijk evenement voor het dorp. Daarom hebben we het college opgeroepen om met de ondernemers en kermisexploitanten in overleg te gaan om te zorgen dat ook de komende jaren in Eind en Leveroy weer een kermis wordt georganiseerd.

Nieuwe adviesraad voor het Sociaal Domein

In Nederweert vinden we het belangrijk dat inwoners kunnen meedenken bij het maken van beleid en de uitvoering. Dat doen we ook binnen het Sociaal Domein waar cliënten mee kunnen denken. Hiervoor waren er verschillende groepen die hierover advies gaven. Op hun verzoek komt er nu één nieuwe adviesraad die gaat adviseren over de WMO, participatiewet en de jeugdzorg. Dit vinden we een goed idee. Door deze combinatie kunnen ervaringen beter worden gedeeld en kan er dus van elkaar worden geleerd. Dat zorgt hopelijk ook voor beter beleid van en uitvoering door de gemeente. Ook het Platform Gehandicapten Nederweert wordt bij deze nieuwe adviesraad betrokken. We vinden dit een goede ontwikkeling en hebben ingestemd met de nieuwe adviesraad.

Nieuwe wethouder

Tijdens de vorige raadsvergadering heeft Robert ten Kate afscheid genomen als wethouder van onze gemeente. Het CDA heeft gezocht naar een opvolger en heeft Weertenaar Boris Meessen voorgedragen als nieuwe wethouder. Tijdens de raadsvergadering is hij geïnstalleerd. We wensen Boris veel succes en hopen op een prettige samenwerking.

Denk mee en doe mee!

We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.

Martin van Montfort
Fractievoorzitter D66 Nederweert