Raadpraat 31 – Blijven bouwen in Leveroy

Ook dit keer blikken we samen met u terug op de raadsvergadering. Deze raadpraat gaat over de vergadering van 8 juni 2021.

Regionale opgave voor
zonne- en windenergie

Het verduurzamen van de energieproductie is een van de grootste ontwikkelingen van dit moment. Daarom is het goed dat we als regio hier samen afspraken voor maken. De afspraken die nu zijn gemaakt geven een mooie weergave van wat er waar mogelijk is in de regio.

Als gemeente Nederweert lopen we voorop met de windmolens in Ospeldijk, zonnepark ‘t Kruis en de vele zonnepanelen op daken. Met de nieuwe afspraken gaan alle gemeenten in Noord- en Midden-Limburg aan de slag.

We hebben in raadsvergaderingen al vaker gesproken over het opwekken van duurzame energie. Tijdens die vergaderingen hebben we al vele bedenkingen kenbaar gemaakt m.b.t. zonneweides, van biodiversiteit tot netcapaciteit. Daarom hebben we nu weer aangegeven dat voor nieuwe plannen in onze gemeente wij de voorkeur geven aan zonnepanelen op daken en voor windenergie. Dat moet wat ons betreft wel coöperatief gebeuren, samen met de inwoners dus. Het proces rond de windmolens in Ospeldijk is een landelijk voorbeeld. Pointer maakte er laatst een mooie reportage over. Het is dus goed om nieuwe plannen ook op dezelfde manier aan te pakken.

Wonen rondom
geitenhouderijen

In 2018 is door de voltallige raad besloten om nieuwe geitenhouderijen en uitbreiding van bestaande geitenhouderijen te verbieden. Dit is gedaan naar aanleiding van onderzoeken die aantonen dat wonen in de nabijheid van geitenhouderijen schadelijk is voor de gezondheid. Ruim een jaar geleden hebben we ingestemd met de ‘omgekeerde werking’: binnen 1500 meter van een geitenhouderij kan geen nieuwe woning gebouwd worden in afwachting van de onderzoeken die door het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) dit jaar zouden worden opgeleverd.

Het onderzoek van het RIVM is met enkele jaren vertraagd. En er is geen garantie dat er geen verdere vertraging gaat komen. Dat stelt ons als gemeente voor twee opgaven.

Als eerste de volksgezondheid. Het is al aangetoond dat dicht bij een geitenhouderij wonen schadelijk is voor de gezondheid. Vorig jaar hebben we wethouder Voss (Nederweert Anders) al gevraagd om in gesprek te gaan met de geitenhouders en te onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden vooruitlopend op het onderzoek. We hebben zijn opvolger, wethouder Stienen, opnieuw opgeroepen om hiermee aan de slag te gaan. We zijn blij dat ze dat ook gaat doen. De volksgezondheid van Leveroy kan niet nog langer wachten op de nieuwe RIVM-onderzoeken. Gelukkig kon onze oproep dit keer op meer steun rekenen in de raad.

De tweede opgave zit rondom woningbouw. De gehele kern van Leveroy ligt binnen de huidige straal van 1500 meter rondom geitenhouderijen. Daarmee is het de enige kern waar geen nieuwe woningbouwplannen kunnen worden ontwikkeld. Plannen die er al lagen konden wel worden gebouwd. Op het moment wordt er dus gewoon gebouwd in het dorp. Alleen als we door de vertraging in de onderzoeken nog jarenlang geen nieuwe woningbouwplannen kunnen toevoegen in Leveroy is dat een probleem.

Het grootste gezondheidsrisico is voor mensen die binnen 500 meter van een geitenhouderij wonen. Daarom hebben we ingestemd met het verkleinen van de afstand waarbinnen niet gebouwd mag worden van 1500 naar 500 meter. Daarmee hebben we oog voor de gezondheidsrisico’s en kan er tegelijk ook meer gebouwd worden in Leveroy.

Drugs- en lachgasgebruik

D66 staat voor een liberaal drugsbeleid. Onze partij zorgt liever voor goede controle en voorlichting dan dat we een streng drugsverbod steunen. Maar we zien ook dat er op sommige plaatsen overlast is in onze gemeente vanwege het produceren of dealen van drugs. Wij steunen dus ook de handhaving tegen deze ondermijnende activiteiten. Om te zorgen dat politie en boa’s meer mogelijkheden hebben om dit aan te pakken werd een drugsverbod voorgesteld. Dat verbod werd alleen erg ver doorgevoerd. Zelfs het op zak hebben van een jointje om thuis te gebruiken zou strafbaar worden. Op onze vragen hierover zei burgemeester Op de Laak dat het verbod alleen is bedoeld voor het aanpakken van overlast, drugsproductie en het dealen van drugs. Het op zak hebben van een jointje wordt gewoon gedoogd, net als nu ook het geval is. Na die toezegging hebben wij ingestemd met het voorstel.

Het gebruik van lachgas is niet verboden in Nederland. Ook in Nederweert blijft het gebruik van lachgas dus toegestaan. Wel merken we dat er op sommige plaatsen overlast door het gebruik van lachgas. We hebben regels vastgesteld zodat de politie kan ingrijpen bij overlastgevende situaties. Ook kan het college het gebruik van lachgas op plekken waar regelmatig overlast is verbieden. Voor het gebruik van lachgas gelden nu vergelijkbare regels als voor het gebruik van alcohol op straat of in het park.

We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.

Martin van Montfort & Kyll Bruijnaers
Raadsleden D66 Nederweert